دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 شمسی /5/6/2024 2:29:41 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بازرگانی| فارسی|
  • کد مطلب:79663
  • زمان انتشار:چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-12:59
  • کاربر:.
پویش "امروز من، بدون کیسه پلاستیکی" راه افتاد

روز جهانی زمین پاک هر ساله در بیست و دوم آوریل (معمولا مصادف با دوم اردیبهشت) در سراسر جهان از سوی شهروندان کشورهای مختلف و به خصوص فعالان محیط زیست، گرامی داشته می شود و در ایران نیز اقداماتی در راستای نشان دادن اهمیت حفاظت از کره خاکی  و کاهش خطرات ناشی از تهدیدکننده های محیط زیست صورت می گیرد.
ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه های زنجیره ای

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، امسال نیز در ایران شعار هفته زمین پاک به موضوع کیسه های پلاستیکی به عنوان یکی از خطرات بزرگ تهدیدکننده محیط زیست، مربوط است. بر این اساس، پویشی به نام "امروز من، بدون کیسه پلاستیکی" با همکاری فروشگاه های زنجیره ای کشور به راه افتاده است.

هدف از این پویش، اطلاع رسانی درباره مضرات استفاده از کیسه های پلاستیکی است، اطلاع رسانی که می تواند منجر به کاهش مصرف این کیسه ها شود. این پویش البته یک هدف بزرگ تر را نیز دنبال می کند و آن، اجرای قانون ممنوعیت عرضه رایگان کیسه پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای است.

طبق آنچه در پوستر مخصوص این پویش آمده، اغلب فروشگاه های زنجیره ای کشور در آن حضور دارند. اینکه چرا در این پویش روی فروشگاه های زنجیره ای تمرکز شده، طبعا به دلیل مشتریان زیاد آنهاست. فروشگاه های زنجیره ای به دلایل مختلف به خصوص گستردگی کالا و همچنین ارائه تخفیف، با انبوهی از مشتریان در سراسر کشور در ارتباط هستند، بنابراین حجم عظیمی از کیسه های پلاستیکی که در خریدهای شهروندان استفاده می شود، به همین فروشگاه ها مربوط است.

بنابراین اگر کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی، از فروشگاه های زنجیره ای کلید بخورد، می توان تا حد زیادی استفاده عمومی از این عامل تهدیدکننده محیط زیست را کاهش داد.

اما قانون ممنوعیت عرضه رایگاه کیسه پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای، چیست؟ در آبان ماه سال ۱۴۰۱ بود که آیین نامه اجرایی کاهش کیسه‌های پلاستیکی، به تصویب رسید و در ماده ۳ این آیین‌نامه توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شد.

حالا طبق آنچه مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده، در راستای ماده ۳ آیین نامه ممنوع توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی، به منظور حفظ محیط زیست، قانون محدودیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی از هفته زمین پاک (سوم تا نهم اردیبهشت) آغاز خواهد شد و فروشگاه‌های زنجیره ای دیگر کیسه رایگان توزیع نخواهند کرد.

به گفته خادم ثامنی، یک پروژه مطالعاتی در میادین تهران مشخص کرد سالیانه حدوداً ۲۱ تن کیسه پلاستیکی در میادین تهران مصرف می‌شود که آمار بالایی است. وی این را هم گفته که روزانه در کشور حدود ۵۷ هزار تن پسماند تولید می‌شود  و حدوداً ۱۰ تا ۱۲ درصد آنها مواد پلاستیکی هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و خاک، آب و هوا را آلوده می‌کنند.

با توجه به اظهارات مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، عرضه کیسه های پلاستیکی رایگان در فروشگاه های زنجیره ای کشور، از سوم اردیبهشت به بعد ممنوع شده است، اتفاقی که اگر ادامه دار باشد، می تواند به کاهش استفاده از این کیسه ها کمک کند. تردیدی نیست که رایگان بودن کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای، عاملی برای استفاده بیش از حد این کیسه هاست، بنابراین وقتی مصرف این کیسه ها پولی شود، قطعا استفاده کمتری از آنها خواهد شد.

به نظر می رسد گام بعدی در راستای فرهنگ سازی استفاده کمتر از کیسه های پلاستیکی، می تواند عرضه رایگان یا به اصطلاح یارانه ای کیسه های نخی باشد تا شاید روزی برسد که بیشتر شهروندان از دیگر میلی به استفاده از کیسه های پلاستیکی نداشته باشند.

 

 

 

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین