شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 3:17:35 AM
سکه آتی، تحویل دی‌ماه در مرز ٤ میلیون تومان قرار گرفت

قیمت سکه در بازار روز به روز افزایش می‌یابد و تحلیلگران بر این باورند موضوعات سیاسی باعث افزایش تقاضا در بازار و در نهایت بالا رفتن روزانه قیمت سکه می‌شود. افزایش قیمت سکه در بازار روز گذشته روندی بی‌سابقه داشته و رکوردی تازه زده است.
رکورد تاریخی سکه در اقتصاد ایران

بر این اساس هر قطعه سکه تمام طرح جدید در بازار روز دوشنبه سه میلیون و ۳۶۶ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، نیم‌سکه یک میلیون و ۶۲۵ هزار تومان و ربع‌سکه ۸۱۵ هزار تومان قیمت داشت. قیمت جهانی هر اونس طلا در روز گذشته ۱۲۳۱ دلار بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲۷۵ هزار و ۱۵۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت داشت. سکه‌ یک گرمی نیز ۴۵۲ هزار تومان در بازار معامله شد. از سوی دیگر قیمت سکه آتی تحویل دی ماه ۱۳۹۷ به بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه آتی تحویل شهریورماه سال ۱۳۹۷ بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. سکه طلا در بورس کالای ایران در سه نماد دی، آبان و شهریور در قالب معاملات آتی مورد معامله قرار می‌گیرد که کمترین قیمت آن مربوط به سکه آتی تحویل شهریور ماه است. همچنین سکه آتی تحویل آبان ماه قیمت ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان را تجربه می‌کند. قرارداد آتی، توافقنامه‌ای مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافقنامه‌ای که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود.

چرا قیمت سکه رکورد زد؟

محمد کشتی‌آرای، عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در تحلیل علت افزایش بی‌سابقه قیمت سکه به «اعتماد» گفت: صحبت‌هایی که در فضای سیاسی مطرح می‌شود روی بازار تاثیرگذار است و مردم ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی وجه نقد خود را به سرمایه تبدیل کنند و بهترین سرمایه را سکه و ارز می‌دانند. از آنجایی که برای اخذ ارز با محدودیت‌هایی مواجه هستند سکه را ترجیح می‌دهند. این موضوع باعث افزایش تقاضا در بازار می‌شود. از سوی دیگر بازار ارز هم تحت تاثیر شرایط مذکور دچار نوسان می‌شود و با توجه به واگذاری محدود ارز به مردم کمبود در جامعه حس می‌شود. وی با بیان اینکه قیمت جهانی طلا افزایش چندانی نداشته است، اظهار کرد: با این حال شاهد افزایش حدود ٢٠٠ هزار تومانی قیمت سکه هستیم که یک رکورد جدید در تاریخ اقتصاد ایران است.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین