جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 2:51:54 AM

رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه عمده علت تراز منفی ۱۲ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی کشور در ۹ ماهه امسال مربوط به واردات ماشین آلات، مواد اولیه و حوزه زیرساخت بوده است، گفت: همه این رقم مربوط به بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات نیست.
تراز منفی ۱۲ میلیارد دلاری به علت واردات صنعتی بوده است

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، مهدی ضیغمی در خصوص عامل تراز منفی ۱۲ میلیارد دلاری تجاری در ۹ ماهه امسال به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: سال گذشته تراز تجاری غیر نفتی ۶ میلیارد دلار بود و امسال ۵ میلیارد دلار وارداتمان بیشتر شده که بخش عمده این رقم به صنعت کل کشور اختصاص دارد بر همین اساس با در نظر گرفتن نفت و سایر صادرات تراز کشور مثبت است.

وی افزود: با توجه به اینکه منابع آزاد شده صرف خرید کالاهای اساسی یا حوزه های دیگر شده است به نوعی بانک مرکزی به صنعت کمک کرده که بتواند جهت واردات به ویژه ماشین آلات و مواد اولیه از سایر منافع به جز صادرات غیرنفتی استفاده کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه عمده علت افزایش واردات به دلیل واردات ماشین آلات، مواد اولیه و حوزه زیرساخت بوده است، گفت: نکته ای که هیچ وقت نمی توان پنهان کرد این است که هر زمان اختلاف ارزی داشته باشیم جذابیت واردات و سختی در صادرات داریم . در این شرایط بسیاری دوست دارند واردات کنند ولو برای سرمایه گذاری یا افزایش تولید.

به گفته ضیغمی، در این شرایط چند نرخی بودن ارز باعث بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات هم می شود و هیچ وقت این نیست که بگوییم بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات عامل اصلی کل این مسائل می شود هیچ وقت چنین چیزی نمی تواند باشد. مگر می شود عدد به این بزرگی ۱۱ میلیارد یورو را در بیش اظهاری و کم اظهاری قرار دارد.
گفتنی است، رئیس سازمان توسعه تجارت پیش از این با اشاره به تراز منفی ۱۲ میلیارد دلاری تجارت غیر نفتی گفته بود" دلیل عمده شکل گیری این پدیده بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات است."



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین