يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 1:14:52 PM
وزیر نفت با اشاره به مقابله ایران با سیاست‌های امریکا:

از اتحادیه اروپا انتظار داریم مسوولیتش را در حفاظت از برجام انجام دهد.
این یک جنگ تجاری است

وزیر نفت روز گذشته در واکنش به اتفاقات بازار نفت و فشار امریکا به اعضای اوپک برای کاهش قیمت نفت واکنش نشان داد. او گفته‌های خود را در سه محور خلاصه کرد. نخست درباره توییت‌های نفتی ترامپ واکنش نشان داد و گفت که «اصل و اساس اوپک بر این است که بازار نفت، سیاسی نباشد و عوامل سیاسی در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا، قیمت نهایی نفت را تعیین کند.» زنگنه در ادامه بسته پیشنهادی اروپا درباره تضمین فروش نفت را مورد بررسی قرار داد و به این موضوع اشاره کرده که این بسته آن‌چنان باب دل کارشناسان وزارت خارجه نبوده است.

وزیر نفت در ‌نهایت به اظهارات رییس‌جمهور درباره تنگه هرمز نیز اشاره کرد و گفت که بیانات و نظر رییس‌جمهوری کاملا روشن و شفاف بود.

«به هرحال یک جنگ تجاری جریان دارد و در این میان، ما هم کارهای خود را به پیش می‌بریم و تاکنون تغییر عمده‌ای در مقدار تولید و فروش نفت خام ایران حاصل نشده است.» این بخشی از اظهارات بیژن نامدار‌زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مقابل هجمه‌های مختلف در مورد عدم خرید نفت ایران از سوی خریداران نفتی‌اش است. در حالی که برخی خبرگزاری‌ها با انتشار اخباری در مورد کاهش فروش نفت ایران سعی در تاثیر‌گذاری توییت‌های رییس‌جمهور امریکا در میزان فروش نفت ایران دارند اما زنگنه رسما اعلام کرده است که: «هیچ تغییری در فروش نفت ایران روی نداده است. او در عین حال تاکید کرده است که «در قبال اقدام‌های امریکا، برنامه‌های خود را پیش خواهیم برد.» اظهاراتی که نشان می‌دهد وزارت نفت در کنار تمامی برنامه‌های تولیدی خود برای عبور از تحریم‌های نفتی توجه خاصی به صادرات نفت و حفظ مشتریان نفتی‌اش دارد.»

او حتی بی‌پرده سخنان روز جمعه رییس‌جمهور را در مورد فروش نفت ایران و سایر اعضای اوپک تایید می‌کند و کوتاه می‌گوید: «بیانات و نظر رییس‌جمهوری کاملا روشن و شفاف بود.»

آغاز توییت بازی

بازار جهانی نفت طی هفته‌های اخیر دستخوش تغییرات خاصی شد که سرمنشا آنها به توییت‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا باز‌می‌گردد؛ توییت‌هایی که توانست در عرض سه هفته اخیر قیمت جهانی نفت را ١٠ دلار افزایش دهد و واکنش‌های مختلفی را در بازار جهانی نفت ایجاد کند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا سلسله توییت‌های نفتی خود را از روزی آغاز کرد که خواهان عدم خرید نفت ایران از سوی کشورهای خریدار شد و اعلام کرد که کشورهای خریدار نفت ایران باید نفت خود را از سایر کشورهای تولید‌کننده نفت تامین کنند. توییتی که در هیاهوهای آغاز جام جهانی فوتبال گم شد و نتوانست بازار جهانی را آن‌گونه که به نظر می‌رسید، متاثر کند. در عین حال شاید نزدیکی به اجلاس ١٧٤ اوپک نیز دلیل دیگری شد تا بازار جهانی نفت به جای تمرکز بر درخواست ترامپ توجه و تمرکز خود را به جام جهانی روسیه و در نهایت اجلاسی معطوف کند که سرنوشت تولید نفت کارتل‌های نفتی را دنبال می‌کرد.

هرچند که این توییت رییس‌جمهور امریکا واکنش خاصی را از سوی خریداران نفتی ایران به دنبال نداشت، اما حضور ملک سلمان در روسیه و دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه سرمنشا اتفاقات جدیدی در بازار نفت بود. ساعتی پس از دیدار سران دو کشور روسیه و عربستان بود که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از پیشنهاد ٥٠٠ هزار الی یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه‌ای دو غول نفتی دنیا برای افزایش تولید اعضای اوپک خبر داد و اعلام کرد که ملک سلمان و پوتین برای افزایش تولید اوپک مصر هستند و پیشنهاد خود را در جریان اجلاس اوپک به سایر اعضا ارایه می‌کنند. این پیشنهاد اگر چه بازار نفت را آنچنان با افزایش یا کاهش قیمت مواجه نکرد اما واکنش‌هایی را برانگیخت که توانست اجلاس ١٧٤ اوپک در وین را به یکی از پرخبرترین نشست‌های اوپک تبدیل کند. ایران، ونزوئلا و عراق در نخستین واکنش‌ها به پیشنهاد دوغول نفتی رسما اعلام کردند که با این پیشنهاد موافق نیستند و از آنجایی که تصمیم‌گیری در اوپک با اجماع صورت می‌گیرد قطعا این پیشنهاد رای مثبت اوپکی‌ها را به دنبال ندارد.

هرچند که در نهایت نتیجه اجلاس اوپک به نفع امریکایی‌ها نبود و اعضا بر پایبندی صد در‌صدی به سهمیه‌های خود توافق کردند اما تنها دو روز بعد از اجلاس اوپک شرکت آرامکو عربستان اعلام کرد که میزان تولید نفت خود را دو میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد.

بعد از شوک اعلام رسمی افزایش تولید نفت عربستان و توافقات این کشور با امریکا دونالد ترامپ مجددا با توییتی جدید اوپک را متهم به تاثیر‌گذاری در بازار نفت کرد و سنگ بناهای جدید برای اختلال اندازی اوپک در بازار جهانی را پیش کشید. روالی که حتی برخی از تحلیلگران نفت آن را موجب افزایش مجدد قیمت نفت خواندند و اظهار داشتند که اگر دونالد ترامپ به توییت‌های نفتی خود ادامه دهد بازار نفت با افزایش بیش از پیش قیمت‌ها مواجه خواهد شد.

اوپک سیاسی نیست

ارسال توییت‌های نفتی اوپک اما از سوی مقامات ایرانی نیز بی‌جواب نماند و حسین کاظم‌پور‌اردبیلی، نماینده ایران در اوپک به این توییت‌ها پاسخ داد. حسن روحانی، رییس‌جمهور نیز در واکنش به برخی اظهارات مختلف در مورد عدم نفت فروشی ایران به صراحت اعلام کرد که اگر قرار است ایران نفتی نفروشد، اجازه نمی‌دهیم بقیه کشورها نیز نفتی بفروشند.

واکنش صریح و شفاف رییس‌جمهور که بازتاب گسترده‌ای داشت نیز موجب شد تا مجددا توجه‌ها به ایران و تنگه هرمز جلب شود و همگان خواهان پایان غائله نفت‌فروشی خاورمیانه شوند. موضوعی که بیژن نامدار‌زنگنه در مورد آن تاکید می‌کند: «اصل و اساس اوپک بر این است که بازار نفت، سیاسی نباشد و عوامل سیاسی در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا، قیمت نهایی نفت را تعیین کند. برخی اقدام‌های سیاسی و بی‌ثباتی‌ها، سبب ایجاد نگرانی در بازار نفت و افزایش قیمت می‌شود و از جمله دستور توهین‌آمیز ترامپ به برخی اعضای اوپک که توهین به حاکمیت ملی کشورهای مستقل عضو این سازمان است، سبب افزایش نگرانی‌ها در این بازار شده است.»

واکنش به بسته برجامی اروپا

زنگنه، اقدام‌های ترامپ را سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی عنوان کرده و می‌گوید: «اینکه وی به کشوری مستقل دستور می‌دهد تولید را بالا ببرید، زیرا من با پول اندکی که از شما می‌گیرم از شما محافظت کرده و امنیت شما را تامین می‌کنم، درست نیست. این افزون بر اینکه برای مردم این کشورها و حاکمیت ملی‌شان بسیار توهین‌آمیز است، سبب بی‌ثباتی در بازار نفت هم می‌شود.»

او در خصوص افق پیش روی بازار جهانی نفت و صادرات ایران هم اعتقاد دارد: «باید ببینیم در ماه‌های آتی، چه تغییری حاصل می‌شود و بازار به کدام سو می‌رود؛ اما تاکید می‌کنم که وزارت نفت و دولت در قبال اقدام‌های امریکا، مقابله کرده و تمام تلاش خود را مصروف داشته و دارد تا بازار خود را حفظ کند.»

وزیر نفت همچنین درخصوص پیشنهاد نفتی ارایه شده در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به کشورمان در مذاکرات اخیر گفت: «البته من هنوز این پیشنهاد را ندیده‌ام، اما همکاران وزارت امور خارجه آن را دیده و در ظاهر از جزییات آن هم خیلی راضی نبوده‌اند، زیرا ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم مسوولیتش را در حفاظت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام دهد.»

 


توییت‌های ترامپ

توییت ترامپ بعد از اجلاس اوپک

بار دیگر اوپک شروع کرد، همه جا و از جمله در نفتکش‌ها در دریا به میزان بی‌سابقه‌ای نفت وجود دارد اما قیمت نفت مصنوعی است.

 

توییت ترامپ پس از افزایش قیمت نفت

«انحصار اوپک باید به‌ خاطر داشته باشد که قیمت‌های بنزین افزایش یافته است. اگر نگوییم کاری نکرده‌اند، اقدام لازم را هم برای این شرایط انجام نداده‌اند. آنها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، درحالی که ایالات متحده امریکا در مقابل دلارهای اندک آنها از بسیاری از کشورهای عضو اوپک حمایت می‌کند. این باید یک خیابان دوطرفه باشد. قیمت‌های جهانی نفت خام را همین حالا کاهش دهید!»

واکنش سفارت کره جنوبی

سفارت کره جنوبی نیز به روال دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در واکنش به ادعای برخی خبر‌گزاری‌ها که اعلام کرده بودند کره خرید نفت خود از ایران را متوقف کرده است روز گذشته در توییتی، ادعای مبنی بر عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ماه جولای را رد کرد. و در توییت خود آورد: «دولت کره در حال مذاکره با ایالات متحده برای کسب معافیت از محدودیت در خرید نفت ایران است.»

این خبر درحالی منتشر شده است که خبرگزاری رویترز، جمعه گذشته (١٥ تیرماه) از توقف خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی خبر داد. خبری که با پیگیری‌های «اعتماد» به طور کلی از سوی روابط عمومی وزارت نفت تکذیب شد. کسری نوری سخنگوی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت ضمن رد خبر منتشر شده از سوی رویترز، تاکید کرد: «خرید نفت کره جنوبی از ایران طبق روال سابق ادامه دارد و هیچ تغییری در این خصوص روی نداده است». او ادامه داد: «در حال حاضر هیچ تغییری در روال معاملات نفتی ایران روی نداده و خریدهای ماه‌های گذشته طبق روال همیشه انجام می‌شود.»


نرگس رسولی

منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین