شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 7:27:50 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:76172
  • زمان انتشار:دوشنبه 27 آذر 1402-21:8
  • کاربر:
پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات شبکه بانکی کشور آغاز شد

مراسم پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات شبکه بانکی کشور با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل فرابورس ایران، مدیرعامل بانک شهر و‌ جمعی از مدیران بازار سرمایه و بانکی بعدازظهر امروز در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.
امین شهر؛ بزرگ‌ترین صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه در فرابورس

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست پذیره‌نویسی بزرگ‌ترین صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه کشور با تأکید بر اینکه این ابزار در ابتدای مسیر است و باید با سرعت گسترش پیدا کند تا جایگاه پررنگی در بازار سرمایه و اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: سهم بخش املاک و مستغلات در بازار بسیار ناچیز است و به شرکت‌های فعال حوزه ساختمان که بازدهی سهام آن‌ها نیز همگام با بخش مسکن نیستند، محدود شده است.


مجید عشقی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه باید ابزارهایی را معرفی کند که این حوزه فعال‌تر شود، افزود: صندوق‌های املاک و مستغلات بخشی از استراتژی سازمان در راستای پررنگ کردن این صنعت در بازار سرمایه است. در همین راستا از امروز پذیره‌نویسی سومین صندوق املاک و مستغلات کشور که اولین صندوق شبکه بانکی محسوب می‌شود، آغاز شد.


به گفته وی از نکات مهم و حساس در صندوق‌های املاک مستغلات این است که در مدیریت صندوق، قوانین به‌طور کامل رعایت شود.


وی این بازار را گزینه جدید سرمایه‌گذاری دانست که می‌تواند منافع بانک‌ها را به عموم مردم برساند.

عشقی بابیان این مطلب ادامه داد: کل منابع صندوق‌ها به‌طور مستقیم به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری منتقل خواهد شد و گزارش‌ها نیز باید کامل شفاف و قابل پیگیری باشد.


بررسی خارج از نوبت صندوق‌های املاک و مستغلات

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه نشست پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات شبکه بانکی کشور اظهار کرد: این بازار در ابتدای مسیر است و می‌تواند طی دو سه سال آینده به عددهای ۲۰۰، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که شرط اول و‌ مهم گسترش این ابزار، رعایت کامل قوانین و شفافیت است.


وی با اشاره به صف طولانی بررسی درخواست صدور مجوز صندوق‌ها در سازمان بورس، گفت: درخواست مجوز برای صندوق‌های املاک و مستغلات بدون نوبت بررسی می‌شوند چرا که این ابزار باعث نقد شدن دارایی‌های نهادها و بانک‌ها و شفاف‌شدن مدارک املاک و مستغلات خواهد شد.


به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات، صنعت ساختمان هم رونق می‌گیرد‌ چون بهره‌بردار ساختمان در صندوق‌های املاک و مستغلات جایگاه ویژه‌ای دارد.


جایگاه پررنگ Reit ها در دنیا

در ادامه این نشست محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران به جایگاه صندوق‌های املاک و مستغلات در دنیا اشاره کرد و گفت: سال گذشته رکورد پذیره‌نویسی این صندوق‌ها در آمریکا شکسته شد.


شیرازی افزود: ۱۵۰ میلیون نفر معادل ۴۵ درصد خانوارهای آمریکایی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


به گفته وی نقد شوندگی، شفافیت و معافیت مالیاتی جزو مهم‌ترین دلایل اقبال به این صندوق‌هاست.


مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه نشست پذیره‌نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات شبکه بانکی کشور با اشاره به اینکه ۵۱ درصد این صندوق‌ها، ETF هستند، گفت: همچنین صندوق املاک و مستغلات، سومین کلاس دارایی است که در دنیا مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.


شیرازی اظهار کرد: از ۱۰۵ صندوق که در فرابورس فعال هستند، ۳ صندوق، املاک و مستغلات هستند اما آنچه امین شهر را متمایز می‌کند این است که اولین صندوق شبکه بانکی است.


وی در ادامه تصریح کرد: پذیره‌نویسی صندوق امین شهر یکم از امروز به مدت دو روز کاری در فرابورس ایران آغاز شده و تا فردا ۲۸ آذرماه امکان سرمایه‌گذاری در آن فراهم است.


امین شهر؛ مقدمه‌ای برای فراگیر شدن صندوق‌های املاک و مستغلات

سید محمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک شهر در نشست پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات شبکه بانکی کشور در فرابورس ایران با اشاره به فرایند طولانی‌مدت راه‌اندازی این صندوق، گفت: موافقت اصولی این صندوق بیش از یک سال به طول انجامید چراکه برای راه‌اندازی آن نیاز به ملکی شفاف با استانداردهای مشخص بود تا شرایط سازمان بورس احراز شود.


وی اظهار امیدواری کرد که صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات امین شهر یکم، مقدمه‌ای برای فراگیر شدن این ابزار باشد تا عامه مردم بتوانند از مسیر بازار سرمایه در بازار املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند.

پذیره‌نویسی سومین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کشور با نماد «امین شهر» از امروز ۲۷ آذرماه در فرابورس آغاز شد.

به این ترتیب امروز بیش از ۲۲۵ میلیون و ۴۴۸ هزار واحد این صندوق به ارزش بالغ‌بر ۲۲۵ میلیارد تومان توسط ۷۹۲۴ سرمایه‌گذار خریداری شد که ۷۹۰۵ خریدار حقیقی و ۱۹ خریدار حقوقی بودند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین