شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 3:51:41 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:79157
  • زمان انتشار:سه شنبه 7 فروردين 1403-21:48
  • کاربر:
کارنامه ۱۲ ماهه فرابورس ایران در سال ۱۴۰۲ بررسی شد؛

فرابورس ایران سال ۱۴۰۲ را در حوزه رونمایی از بازارها و ابزارهای جدید و نیز تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد، پربار و پرثمر پشت سر گذاشت به نحوی که طی این سال دو بازار جدید نوآفرین و توافقی رونمایی شد و تامین مالی در فرابورس رشد ۵۵ درصدی را نسبت به سال پیش از آن تجربه کرد.
رشد ۵۵ درصدی تأمین مالی در فرابورس

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در سالی که گذشت حدود ۳۷۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی به ۴ روش‌ «عرضه اولیه»، «انتشار اسناد خزانه اسلامی»، «پذیره‌نویسی» و «افزایش سرمایه شرکت‌ها» در فرابورس رقم خورد که افزایش ۵۵ درصدی را در مقایسه با ۱۴۰۱ نشان می‌داد.

بررسی هر یک از روش‌های تامین مالی در فرابورس حاکی از آن است، عرضه اولیه با رشد ۱۶۸ درصدی و پذیره‌نویسی با افزایش ۵۸ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ روبه‌رو شده‌اند.


جزییات معاملات سال گذشته؛ خریداران زیاد شدند

این گزارش حاکی است در ۱۴۰۲ حدود ۱.۸ میلیون میلیارد برگه انواع دارایی مالی، شامل سهام و اوراق ، به ارزش قریب به ۱۷ هزار میلیارد تومان دادوستد شده که این ارقام به ترتیب رشد ۴۴ و ۶۱ درصدی را در مقایسه با ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

طی ۲۴۱ روز کاری سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خریدار (سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی) در بازارهای فرابورس حضور داشتند که نسبت به سال ماقبل ۲۱ درصد رشد را ثبت کرد.

همچنین در این مدت ۷۵۵ نماد اصلی در بازارهای فرابورس پذیرش یا درج شدند که افزایشی ۱۴ درصدی را ثبت کرد.

بررسی نمادهای حاضر در بازارهای فرابورس طی آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در سال گذشته ۹۹ شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرش‌شده و درج‌شده بازار اول، ۹۲ شرکت در بازار دوم و ۵ شرکت در بازار نوآفرین قرار دارند.

همچنین طی این مدت تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در فرابورس ایران به ۱۰۵ صندوق رسید که نسبت به سال ماقبل ۳۸ درصد بیشتر شده است.

 

جذاب‌ترین صندوق‌های سال ۱۴۰۲

تعداد ۱۰۵ صندوق حاضر در بازارهای فرابورس شامل «صندوق‌های قابل معامله»، «صندوق در صندوق»، «جسورانه»، «املاک و مستغلات»، «بخشی» و «خصوصی» هستند. سال گذشته در میان انواع صندوق‌های حاضر در فرابورس، بیشترین رشد ارزش معاملات متعلق به صندوق املاک و مستغلات بود که با ۳ نماد معاملاتی، رشد ۲۳۹ درصدی ارزش معاملات را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرد.

همچنین طی سال گذشته فرابورس ایران شاهد ورود ۹ صندوق بخشی به گردونه معاملات صندوق‌ها بود که ارزش معاملات این صندوق‌ها به ۵ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان رسید. شایان ذکر است دو صندوق بخشی صنعت دارو و بیمه برای نخستین‌بار از درگاه فرابورس راهی بازار سرمایه شدند.

همچنین ۸۰ صندوق قابل معامله در فرابورس سال گذشته معاملاتی به ارزش ۷۳۴ هزار میلیارد تومان را ثبت کردند که رشد ۱۰۴ درصدی را نسبت به ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

تعداد ۶ صندوق خصوصی فعال در فرابورس نیز پارسال رشد ۶۸ درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.

 

رشد ۲۴۹ درصدی ارزش معاملات در بازار ابزارهای مشتقه

نگاهی به ارقام ارزش معاملات به تفکیک بازارها طی سال قبل نشان می‌دهد در میان هشت بازار فعال در فرابورس، بیشترین رشد ارزش معاملات متعلق به بازار ابزارهای مشتقه بوده است. ارزش معاملات این بازار با افزایش ۲۴۹ درصدی در سال ۱۴۰۲ به عدد ۲ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین در این مدت بیشترین رشد ارزش معاملات در میان بازارهای سهامی متعلق به بازار دوم با افزایش ۸۰ درصدی بوده است. در این بازار طی سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌ها دادوستد ثبت شده است.

ارزش معاملات در بازار اول نیز طی این مدت ۵۸ درصد بالا رفته است. سال گذشته در این بازار ۲۳۱ هزار میلیارد تومان معاملات ثبت شد.

 

نگاهی به ارزش معاملات انواع ابزارهای تامین مالی

جزییات مربوط به معاملات ابزارهای مالی فرابورس نشان می‌دهد، سال گذشته ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به رقم بیش از ۷۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۰۶ درصدی را تجربه کرده است.

ارزش معاملات برگه‌های سهام طی این مدت ۶۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که افزایش ۵۳ درصدی را رقم زده است. در این میان ارزش معاملات اوراق بدهی نیز رشد ۵۹ درصدی را تجربه کرده و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز ۴۰ درصد رشد در این رقم را به ثبت رسانده است.

 

ETF ها برنده بودند

گفتنی است در مدت مورد بررسی ارزش بازار فرابورس ۹ درصد بالا رفت و تعداد سهام و اوراق مشمول بازار نیز رشدی ۲۸ درصدی داشت. طی این مدت بیشترین رشد ارزش بازار متعلق به ETFها بوده است به این ترتیب که ارزش بازار آن‌ها نزدیک به دو برابر شده و تعداد اوراق آن‌ها نیز ۱۵۰ درصد زیاد شده است.

همچنین تعداد کل سهام نیز طی این مدت رشدی ۲۷ درصدی داشت.

 

۶۵درصد معاملات خرد در اختیار ۱۰ صنعت

طی سال گذشته در حالی ارزش معاملات خرد سهام بیش از ۲.۳ میلیون میلیارد تومان بود که گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «فلزات اساسی»، «بانک‌ها»، «انبوه‌سازی»، «محصولات غذایی»، «بیمه»، «خودرو»، «عرضه برق، گاز و بخار» و «زراعت و خدمات وابسته»، حدود ۶۵ درصد از ارزش معاملات خرد سهام را در اختیار گرفتند.

 

جزییات عرضه‌های اولیه

در سالی که گذشت ۲۶ عرضه اولیه در فرابورس ایران انجام شد که ۱۲ عرضه اولیه به روش ترکیبی، ۱۰ عرضه اولیه به روش گشایش نماد و ۴ عرضه اولیه به روش حراج بود.

در مجموع ارزش بازار کل عرضه‌های اولیه ۱۴۰۲ فرابورس در روز عرضه، رقم ۱۶۳ هزار میلیارد تومان بود.

 

بازار اول ۳۶ درصد بزرگ‌تر شد

پرونده سال ۱۴۰۲ برای بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که شاخص کل فرابورس با رشد ۴ درصدی در سطح ۲۵ هزار و ۳۶۷ واحد قرار گرفت. همچنین ارزش کل بازار نیز با افزایشی ۹ درصدی به عدد ۲.۴ میلیون میلیارد تومان رسید.

بررسی ارقام ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نشان می‌دهد که بازار دوم با سهم ۴۱ درصدی، بیشترین ارزش بازار را در میان سایر بازارها در اختیار دارد. پس از آن بازار ابزارهای نوین مالی با در اختیار داشتن ۲۷ درصد از ارزش کل بازار فرابورس، رتبه دوم را از آن خود کرده است.

گفتنی است طی سال گذشته بازار اول فرابورس، ۳۶ درصد بزرگ‌تر شد و با ارزش ۳۹۱ هزار میلیارد تومانی، ۱۶ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین