يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 شمسی /4/28/2024 2:14:08 PM
  • گروه مطلب:| خبر| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:79106
  • زمان انتشار:شنبه 26 اسفند 1402-21:41
  • کاربر:
دبیر انجمن خودروسازان خبر داد

دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که از سال آینده فرمول جدید قیمت گذاری خودروهای داخلی اجرا خواهد شد.
اجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو در ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، احمد نعمت بخش که با اکوایران گفت و گو کرده، گفته که طبق این فرمول، خودروسازان از زیان تولید خارج خواهند شد. به گفته وی، در فرمول جدید قرار است هزینه تولید خودروها مطابق با واقعیت و به اصطلاح منصفانه در فرمول قیمت گذاری لحاظ شود. نعمت بخش این را هم گفته که علاوه بر واقعی سازی هزینه تولید در فرمول قیمت گذاری، قرار است سود نیز به تولید خودروها اختصاص داده شود.

به نظر می رسد اظهارات دبیر انجمن خودروسازان با ماجرای خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و توافق این شورا با وزارت صمت برای تغییر فرمول تعیین قیمت خودروها در ارتباط است.

گفته می شود شورای رقابت و وزارت صمت بر سر تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو توافق کرده اند و بناست در سال آِینده این فرمول به اجرا گذاشته شود. طبق فرمول موردنظر، قیمت خودروهای داخلی از جمع هزینه واقعی تولید به علاوه 2.5 درصد سود استخراج خواهد شد.

در صورت اجرا شدن این فرمول، چند اتفاق در سمت تولید و عرضه و تقاضا و بازار رخ خواهد داد.

اتفاق نخست که خودروسازان و قطعه سازان بسیار امیدوار به رخ دادن آن هستند، خروج ایران خودرو و سایپا از زیاندهی تولید است. خودروسازان می گویند به دلیل عدم انطباق هزینه تمام شده تولید با قیمت فروش (قیمتی که به صورت دستوری تعیین می شود) در تولید زیان می دهند. حتی گویا ایران خودرو پژوپارس را به دلیل زیاندهی به سمت توقف تولید برده است. دو خودروساز بزرگ کشور در صورت های مالی خود اعلام کرده اند که تا انتهای آذر امسال زیان انباشته 174 هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده اند، موضوعی که آنها را مشمول ماده 141 قانون تجارت کرده و در مسیر ورشکستگی قرار داده است.

هرچند تغییر فرمول قیمت گذاری نمی تواند زیان انباشته خودروسازان را به این زودی ها جبران کند، اما حداقل خاصیت آن برای ایران خودرو و سایپا، پایان زیاندهی در تولید است. البته استمرار این ماجرا مشروط بر این است که قیمت خودروها در بازه های زمانی مناسب و منطقی اصلاح شود و سیاست گذار نخواهد فریز قیمت را در نظر بگیرد. به واسطه اصلاح قیمت خودروها و خروج از زیاندهی، نقدینگی خودروسازان بهبود خواهد یافت و این موضوع به صورت بالقوه می تواند سبب رشد کمی و کیفی تولید شود.

اتفاق دیگری که در نتیجه اجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو رخ خواهد داد، رشد سنگین قیمت کارخانه ای خودروهاست. خودروسازان می گویند قیمت های فعلی زیان ده است، بنابراین اگر قرار بر تعیین قیمت توام با سود باشد، طبعا قیمت کارخانه ای خودروها در سال آینده (پس از اجرای فرمول جدید) رشد سنگینی را تجربه خواهد کرد.

این موضوع می تواند اتفاقات دیگری را رقم بزند، از جمله شکل گیری موجی از انصراف در بین متقاضیان. در واقع اگر قرار باشد خودروسازان محصولات پیش فروشی خود را با قیمت های جدید تحویل دهند، احتمالا بخشی از ثبت نام کنندگان به دلیل عدم توانایی مالی، مجبور به انصراف خواهند شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین