سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 9:58:34 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:76285
  • زمان انتشار:يکشنبه 3 دی 1402-20:25
  • کاربر:
نشست خبری معرفی شرکت «اخشان خراسان» در فرابورس برگزار شد؛

اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «اخشان خراسان» صبح روز جاری در فرابورس برگزار شد. مدیرعامل این مجموعه در جمع خبرنگاران به معرفی پنج زیرمجموعه اخشان پرداخت و آخرین وضعیت مالی این شرکت را تشریح کرد.
پنج واحد فعال برای تکمیل زنجیره تولید در «اخشان»

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست محمدرضا بیرجندی مدیرعامل شرکت اخشان خراسان با اشاره به اینکه این مجموعه از شرکت‌های گروه صنعتی تبرک و پنجمین شرکت این گروه است که وارد بازار سرمایه می‌شود، گفت: گروه تبرک به عنوان هلدینگ اصلی نیز در سال ۱۳۹۵ وارد فرابورس شد.

به گفته وی، فعالیت اخشان خراسان شامل کشاورزی، دامپروری و صنعت غذا است و با توجه به مخاطرات تک محصولی بودن، زنجیره‌ای از تولید تا سفره مصرف‌کنندگان در این مجموعه برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به تکمیل زنجیره تولید در مجموعه اخشان افزود: برای تحقق این هدف، واحدهای تولیدی مختلف شامل مزارع، واحدهای دامپروری و صنایع تبدیلی در بخش آردسازی و تولید انواع محصولات آردی و کارخانه فراورده‌های لبنی، احداث، راه‌اندازی و فعال‌سازی شدند.


معرفی ۵ مجموعه تولیدی

مدیرعامل اخشان خراسان در ادامه به معرفی واحدهای زیرمجموعه پرداخت و گفت: واحد‌های اصلی شرکت اخشان خراسان شامل واحد کشاورزی و دامپروری آبروان سرخس، واحد تولید آرد، واحد نگهداری غلات، گاوداری شیری صنعتی، مرغداری گوشتی و شرکت پادراتوس (واحد لبنی) هستند.


کاهش قیمت تمام شده با «آبروان»

بیرجندی در ادامه افزود: اولین زیرمجموعه‌ اخشان، مجتمع کشاورزی و دامپروری آبروان است که کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه آبروان در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به مجتمع کشاورزی و دامپروری نمونه خواهد شد، گفت: این مجموعه ۵ حلقه چاه عمیق دارد و ۱۴۱ لیتر در ثانیه بهره‌برداری آب از طریق این چاه ها انجام می شود.

مدیرعامل اخشان خراسان در ادامه تصریح کرد: هم‌چنین برای تکمیل زنجیره تولیدی در مزرعه یک واحد گوسفنداری مکانیزه داشتی به ظرفیت ۲ هزار رأس تعریف شده است.

 

تکنولوژی به روز در «آرد اخشان»

وی واحد دوم را کارخانه آرد اخشان و انبار نگهداری غلات اعلام کرد و افزود: این مجموعه در بین ۳۸۴ کارخانه آرد کشور، یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات آرد سراسر کشور است که با استفاده از بهترین ماشین‌آلات آلمانی و سویسی تجهیز شده و سالانه ۲۱۰ هزار تن ظرفیت تولید آن است که در دو خط تولید امکان تولید آرد دارد.

بیرجندی هدف اصلی این کارخانه را ضمن تامین نیاز داخل، صادرات محصولات دانست و افزود: علاوه بر این مجموعه آزمایشگاه‌های تخصصی در جوار این کارخانه فعال هستند.


«پادراتوس»؛ برند شناخته شده خراسان

بیرجندی مدیرعامل اخشان خراسان در ادامه‌ی معرفی واحدهای شرکت اخشان در خصوص سومین واحد این مجموعه، گفت: واحد سوم شرکت فرآورده‌های لبنی پادراتوس است که با هدف تکمیل زنجیره تولید شیر در سال ۱۳۹۹ خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه پادراتوس یکی از برندهای شناخته شده استان بوده و ظرفیت جذب شیر این واحد بیش از ۱۰۰ تن در روز است، ادامه داد: زنجیره تولید شیر با این کارخانه تکمیل شده و ارزش افزوده حاصل از آن به مجموعه برگشته است.

مدیرعامل اخشان خراسان واحد بعدی را گاوداری شیری اخشان با ۱۴۰۰رأس گاو شیری معرفی کرد و گفت: این مجموعه شیر موردنیاز پادراتوس را تامین می‌کند.

به گفته بیرجندی عمده شیر تولیدی این مجموعه تبدیل به فرآورده‌های لبنی شده و به بازار مصرف ارائه می‌شود. میزان تولید گوشت هم ۶۵ تا ۱۰۰ تن از پروار گوساله‌های نر جوان است.

وی ادامه داد: واحد پنجم اخشان خراسان، مرغداری گوشتی است که در جوار کارخانه لبنی پادراتوس و در زمینی ۳۶ هکتاری قرار دارد. ظرفیت فعلی این واحد حدود ۳۵۵۰۰ قطعه است.


مفروضات ارزش گذاری «اخشان» تشریح شد

در ادامه این نشست خبری، رضا غلامی مدیر خدمات مشاور سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه کاردان به عنوان ارزش‌گذار سهام اخشان با بیان اینکه ۹۹ درصد از سهام این شرکت متعلق به گروه کارخانجات تبرک است، افزود: از سال ۱۳۹۷ تا ۶ماهه ۱۴۰۲ درآمد عملیاتی اخشان از ۳۳ میلیارد تومان به ۱۶۶ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه محصولات زراعی نیز بیشترین سهم را در درآمد عملیاتی دارد، متغیرهای مورد بررسی در ارزش گذاری اخشان را مورد توجه قرار داد و گفت: در گزارش ارزش‌گذاری پیش‌بینی نرخ تورم بر اساس صندوق بین‌المللی پول است. نرخ ارز در این شرکت اثری ندارد و بیشتر تورم اثرگذار است.

به گفته غلامی در خصوص مقدار تولید محصولات شرکت نیز مبنا صورت مالی در دوره شش‌ماهه ۱۴۰۲ است و از سال ۱۴۰۳ به بعد از میانگین‌های سه سال اخیر استفاده شده است. پیش‌بینی نرخ‌ها نیز برای شش‌ماهه دوم ۱۴۰۲ مشابه شش‌ماهه اول فرض شده و از سال بعد مطابق تورم، تغییر کرده است.

وی در تشریح مفروضات مالی برای ارزش گذاری اخشان افزود: درآمد عملیاتی شرکت شامل ارزش منصفانه تولیدات کشاورزی، خالص افزایش ارزش منصفانه دارایی‌های زیستی غیر مولد، خالص فروش تولیدات کشاورزی و دارایی‌های زیستی مولد بوده است.

ارزش گذاری اخشان با اشاره به اینکه بهای تمام‌شده محصولات مختلف به تفکیک انجام شده است، گفت: شرکت تسهیلات جاری دارد که پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴، به طور کامل تسویه شود و با توجه به شرایط شرکت، احتمالا نیاز به تسهیلات جدید وجود نداشته باشد.

غلامی عمده سود این شرکت را مربوط به سود شرکت پادراتوس دانست و گفت: درصد تقسیم سود هم با توجه به میانگین سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ شرکت، ۷۳ درصد برآورد شده است.

وی در پایان به جمع بندی ارزش گذاری این مجموعه اشاره کرد و گفت: در نهایت بر اساس روش‌های مختلف ارزش‌گذاری، ارزش حقوق صاحبان سهام ۱۴۰۰ میلیارد تومان و به ازای هر سهم عدد حدودی ۱۳۰۰ تومان و دقیقا ۱۲۷۶۱ ریال است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین