شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 1:25:42 AM
  • گروه مطلب:| خبر| فارسی|
  • کد مطلب:63328
  • زمان انتشار:سه شنبه 22 فروردين 1402-10:42
  • کاربر:
۳ خبر خوش برای کیش

نشست ویژه متولیان مناطق آزاد با حضور سیاستگذاران، قانونگذاران، فعالان بخش‌خصوصی و تشکل‌های تخصصی، جمعه شب گذشته در هتل لاله تهران برگزار شد.
حذف مالیات بر ارزش افزوده+ حل مشکل عوارض+ رفع موانع تسلیم اظهارنامه مالیاتی

به گزارش اقتصادنامه به نقل از "فردای کیش"، این نشست ویژه که در قالب ضیافت افطاری، به میزبانی فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی برگزار شد، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، حجت‌اله عبدالملکی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، جمعی از نمایندگان مجلس و تعدادی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌های مرتبط در آن حضور یافتند تا چالش‌ها، موانع و مشکلاتِ اورژانسی مناطق آزاد کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، نشستِ جمعه شبِ فعالان مناطق آزاد با دولت و مجلس دارای ۳ خروجی مهم برای کلیه مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد کیش بود.

نخستین دستاورد این نشست، مجاب شدن وزیر اقتصاد برای اجرای معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده در منطقه آزاد کیش بود که مقرر شد با نگارش نامه از سوی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و پیگیری رئیس سازمان و تشکل‌های مربوطه تا دو هفته آینده بخشنامه معافیت کیش از پرداخت مالیات بر ازش افزوده ابلاغ شود.

بر این اساس گزارش با توجه به موافقت وزیر اقتصاد، معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده برای جزیره کیش که دارای شرایط سه‌گانه مربوط به مناطق آزاد است، اجرا خواهد شد که خبر خوبی برای فعالان بخش خصوصی، کسبه و کیشوندان و مسافران است.

دستاورد دوم این نشست، تصویب فوریت اعمال کف عوارض گمرکی برای مناطق آزاد بود. بر اساس مصوبه کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد مقرر شد محاسبه کف عوارض گمرکی با فوریت به تصویب شورایعالی مناطق آزاد برسد.

این موضوع از آن‌جهت مورد توجه است که در پی محاسبه عوارض گمرکی با ارز نیمایی و هفت برابر شدن عوارض در سال جاری در عمل مشکلات فراوانی را برای مناطق آزاد پدید می‌آورد، که با توجه به مصوبه کارگروه تخصصی مقرر شد عوارض گمرکی بر اساس ارز نیمایی افزایش نیابد.

دستاورد سوم این نشست، حل مشکل تسلیم اظهارنامه مالیاتی برآمده از نگاه توسعه‌ گرا به تبصره ۲ ماده‌ ۱۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه بود. طبق این ماده تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی شرط برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی عنوان‌ شده است.

از آنجا که برخی نتوانسته در موعد مقرر اظهارنامه خود را ارائه کنند، مشکلات عدیده‌ای پیش آمده بود که وزیر اقتصاد دستور حل این مشکل و معافیت مناطق آزاد از اعمال مالیات بر اساس برداشت نادرست از قانون برنامه پنجم را داد.

موضوع اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فعالیت‌های اقتصادی در جزیره کیش، چند برابر شدن عوارض گمرکی و قبول نکردن اظهارنامه مالیاتی خارج از موعد مقرر چالش‌های متعددی را برای فعالان اقتصادی در کیش ایجاد کرده بود که با تلاش تشکل‌ها، بخش خصوصی و مجلس گفتمانی میان سیاستگذاران، قانون‌گذاران و نهادهای مدنی شکل گرفت و مشکلات و موانع موجود در این زمینه حل شد.

گفتنی است، این موضوع نشان می‌دهد هر زمان که سیاستگذاران، قانون‌گذاران و نهادهای مدنیِ وابسته به بخش خصوصی در فضایی خارج از فرافکنی و سرشار از تعامل و درک متقابل با هم به گفت‌وگو بنشینند، دارای دستاوردهایی خواهد بود که کشور به‌سمت حکمرانی خوب حرکت کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین