پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:39:54 PM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:60759
  • زمان انتشار:چهارشنبه 23 شهريور 1401-2:44
  • کاربر:.

وزیر نفت کشورمان رئیس‌جمهوری را در سفر به ازبکستان برای حضور در اجلاس سران شانگهای و تداوم مسیر دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم همراهی می‌کند.
همراهی وزیر نفت با رئیس جمهوری برای شرکت در اجلاس شانگهای

به گزارش اقتصادنامه به نقل از شانا، سید ابراهیم رئیسی امروز (چهارشنبه ۲۳ شهریورماه) به‌منظور شرکت در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای تهران را به مقصد سمرقند ازبکستان ترک خواهد کرد، جواد اوجی، وزیر نفت هم در این سفر حضور خواهد داشت.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان است؛ ائتلافی منطقه‌ای شامل بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان که مجموع تجارت اعضای آن حدود ۶.۶ تریلیون دلار بوده و در دو دهه گذشته صد برابر شده است. تنها چین در کشورهای عضو این سازمان ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و تجارت بین اعضای سازمان در سال ۲۰۱۸ با رشد قابل‌ توجه ۱۷ درصدی به ۲۵۵ میلیارد رسیده است. بر اساس گزارش صندوق جهانی پول، طی پنج سال منتهی به ۲۰۲۳، ظرفیت اقتصادی کشورهای عضو سازمان از اقتصادهای گروه ۷ (G7) پیشی خواهد گرفت.

شورای تجاری، انجمن بین‌بانکی و باشگاه انرژی سه نهاد غیردولتی زیرمجموعه سازمان شانگهای هستند. شورای تجاری سال ۲۰۰۵ تأسیس و مقر آن در مسکو است که باهدف گرد آوردن فعالان بازرگانی کشورهای عضو و ایجاد فضای ایده برای پروژه‌های مشترک تشکیل شد. در همان سال و به‌منظور ایجاد سازوکار تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک انجمن بانکی تشکل شد که تاکنون به ۶۳ پروژه حدود ۱۵ میلیارد دلار بودجه اختصاص داده است. باشگاه انرژی هم به‌صورت رسمی سال ۲۰۱۳ به‌منظور شکل‌دهی به مدل جدید تبادل و تدوین راهبرد مشترک انرژی اوراسیایی تشکیل شد.  

«مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در تشریح جزئیات عضویت ایران در سازمان شانگهای گفته است: حضور ما به‌عنوان عضو پس از این سفر مشخص خواهد شد. در این نشست حدود ۱۹ کشور حضور دارند. اگر شانگهای را حتی با ناظران مقایسه کنیم از لحاظ وزن، جمعیت و وسعت خاک و سهم اقتصادی قابل‌مقایسه با جایی نیست. مثلاً به لحاظ جمعیت هند و چین، از نظر انرژی ایران و روسیه و به لحاظ ترانزیت چین، روسیه و قزاقستان اعضای این پیمان هستند.

وی  با بیان اینکه در این اجلاس فارغ از مسائل مالی، دو عامل اصلی یعنی ترانزیت و انرژی برای ما اولویت بالایی دارد، تصریح کرد: کشورهای چین، هند و پاکستان مصارف انرژی بالایی دارند و ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان هم از مشتریان انرژی ما هستند.

 سفر رئیس‌جمهور به سمرقند و آغاز پروسه تثبیت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، تداوم مسیر دیپلماسی است که دولت سیزدهم ترسیم کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین