جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 2:49:37 PM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:60585
  • زمان انتشار:چهارشنبه 2 شهريور 1401-11:55
  • کاربر:.
نمایندگان مجلس عنوان کردند:

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تلاش جهادگونه دولت سیزدهم برای افزایش فروش نفت اشاره و عنوان کردند که این مهم با استفاده از دیپلماسی قوی انرژی وزارت نفت انجام شده است.
تلاش جهادگونه دولت برای افزایش فروش نفت

به گزارش اقتصادنامه به نقل از شانا، دیپلماسی انرژی از اولویت‌های مهم مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و افزون بر رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و اعضای کمیسیون انرژی نسبت به آن  اهتمام ویژه دارند، خوشبختانه با وجود تحریم و تشدید اقدام‌های آمریکا در مقابل ایران، دیپلماسی انرژی ما در آسیای میانه، روسیه، حوزه خلیج فارس و شرق و غرب به‌خوبی به جلو پیش می‌رود و تاکنون تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای سازنده‌ای امضا شده است.

ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی، افزایش تولید و فروش نفت با وجود تشدید تحریم‌ها و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله اهداف ایران از برقراری این ارتباطات است، البته صنعت نفت ایران شرایط کافی و لازم را برای تبدیل شدن به محور سوآپ نفت و گاز منطقه دارد و باید جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک قطب در دنیای انرژی قلمداد کرد و پذیرفت.

در این زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه اعضای کمیسیون تخصصی انرژی با مثبت ارزیابی کردن تلاش‌های دولت و وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی این رویکرد را پاسخی دندان‌شکن به تحریم‌ها دانستند.

وزارت نفت اقدام‌هایی مثبت و سازنده در حوزه دیپلماسی انرژی داشته است

منصور شکرالهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم به‌صورت ملموس و واقعی نمایان شد، گفت: در این دولت به‌خوبی مشاهده کردیم که تعامل با جهان در حوزه انرژی فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدام‌های خوبی در حوزه دیپلماسی انرژی از طرف وزارت نفت انجام شده است، افزود: امروز اهمیت راهبردی برای ما سوآپ در حوزه نفت و گاز است که باید بیش از گذشته روی آن کار شود، این مهم برای ما ارزآوری خوبی نیز خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز در دستور کاری دیپلماسی انرژی دولت و وزارت نفت قرار دارد، بدون‌شک این اقدام سبب بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌شود.

وصول مطالبات معوق ایران نشانه موفقیت در حوزه دیپلماسی اقتصادی و انرژی است

مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی و انرژی در دولت سیزدهم به‌خوبی پیگیری شده است، گفت: دولت سیزدهم با وجود همه تحریم‌های اعمالی علیه ایران، تقویت روابط سیاسی و اقتصادی کشور را منوط به رفع تحریم‌ها نکرد و با توسعه روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه به‌خوبی توانست دیپلماسی فعالی برای خنثی کردن تحریم‌ها داشته باشد.

وی وصول مطالبات مسدودشده ایران در دیگر کشورها همچون وصول مطالبات گازی از عراق را نشانه موفقیت دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی و انرژی دانست و افزود: آزادسازی مطالبات بلوکه‌شده ایران یکی از اقدام‌های مهم همسو با دیپلماسی فعال اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی و انرژی در مقابله با تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا علیه ملت ایران تقویت شده است، تصریح کرد: توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم مبادلات می‌تواند مشکلات دیگر حوزه‌ها را نیز برطرف کند.

عملکرد وزارت نفت در بخش دیپلماسی انرژی موفق و تحول‌گرایانه است

موسی احمدی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به توسعه روابط ایران با ترکمنستان و قرارداد سوآپ گازی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی رشد صادرات نفتی، توسعه روابط با کشورهای همسایه و احیای دیپلماسی اقتصادی و انرژی نویدبخش مسیر روشن اقتصاد ایران است.

وی افزود: بازگشت ارز حاصل از فروش نفت و تسهیل‌گری‌های حوزه صادرات کشور نقش به‌سزایی در افزایش درآمدهای ارزی کشور دارد که امیدواریم مردم به‌زودی نتیجه این دستاورد را در حوزه معیشتی مشاهده کنند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم و  با اقدام‌های انجام‌شده در حوزه همکاری با کشورهای همسایه شاهد رونق در حوزه تجارت خارجی بوده‌ایم، به نحوی که حجم تجارت خارجی ایران رشد قابل‌توجهی داشته است.

احمدی اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی و انرژی در دولت سیزدهم جایگاه خوبی پیدا کرده و امیدواریم در آینده نیز با فعال‌تر شدن این حوزه موقعیت ایران از نظر اقتصادی در جهان ارتقا یابد.

بیش از ۵۰ درصد تفاهم‌نامه‌ها در سفرهای خارجی دولت سیزدهم مربوط به حوزه انرژی است

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس به اهمیت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در هر سفر خارجی که دولت سیزدهم تا امروز انجام داده است بیش از ۵۰ درصد آن تفاهم‌نامه مربوط به حوزه انرژی امضا شده است. این موضوع باید بیش از پیش در رسانه‌های کشور منتشر شود.

وی با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم به کمک تلاش‌ها و برنامه‌های وزارت نفت افزود: تحریم همان تحریم و آمریکا هم همان آمریکاست، شرایط هم به‌شدت سخت‌تر شده است، اما تلاش جهادگونه و همکاری با دیگر قوا سبب این درآمدزایی شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: امروز در فروش نفت شاهد اقدام‌ها و کارهای بزرگی از سوی مجموعه وزارت نفت هستیم، این نشان می‌دهد عزم و اراده این مجموعه بر این است که در این حوزه موفق‌تر باشیم.

دیپلماسی انرژی پاسخی دندان‌شکن به تحریم‌هاست

سیدموسی موسوی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه یکی از راه‌هایی که مسیر دور تازه همکاری‌ها را باز می‌کند دیپلماسی انرژی است، گفت: دیپلماسی انرژی از شاخص‌های مهم برای اقتصاد کشور به‌شمار می‌آید و احیای آن می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد زیرا نفت و گاز شاهرگ کنونی اقتصاد کشور بوده و این اقتصاد متأثر از صادرات نفت و گاز است.

وی افزود: ایران می‌تواند با تکیه بر توان داخلی خود اجرای پروژه‌های نفت و گاز در کشورهای همسایه را به‌عهده بگیرد که افزون‌ بر درآمدزایی و ارزآوری برای کشور، به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی می‌انجامد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی از راهکارهای افزایش فروش نفت را احیای دیپلماسی انرژی دانست و تصریح کرد: احیای دیپلماسی انرژی ضروری است، اگر دیپلماسی انرژی کشور فعال شود بدون‌شک مسیر فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نیز هموار می‌شود.

فعال شدن دیپلماسی انرژی به توسعه صنعت نفت و گاز کمک می‌کند

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی فعال انرژی در صنعت نفت و گاز ما تأثیرگذار خواهد بود، گفت: در گذشته به موضوع دیپلماسی انرژی به‌ویژه با کشورهای همسایه توجهی نشد که خوشبختانه دیپلماسی منطقه‌ای و انرژی در دولت سیزدهم منطقی و تأثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: فعال شدن دیپلماسی انرژی و منطقه‌ای برای توسعه صنعت نفت و گاز ما بسیار راهگشاست، همچنین معتقدم اگر تعامل با کشورهای همسایه بیش از این افزایش یابد به رشد صادرات نفت و تحول صنعت نفت کمک خواهد کرد.

وزارت نفت اثبات کرد می‌توان با دیپلماسی انرژی تحریم‌ها را دور زد

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نفت اثبات کرد که می‌توان با دیپلماسی انرژی تحریم‌ها را دور زد و این وزارتخانه در این خصوص کارنامه قابل قبولی داشته است، تصریح کرد: دیپلماسی انرژی ایران در این دولت جان تازه‌ای گرفته و می‌توان از این طریق اقدام‌های مؤثری انجام داد.

وی اظهار کرد: امروزه در بازارهای انرژی تمامی کشورها به‌دنبال منافع خود هستند و اگر ایران به‌دنبال منافع خود نباشد کشورهای دیگر همچنان از باز پس دادن پول‌های مسدودشده نفت و گاز ایران در حساب‌های خود سر باز می‌زنند، در این زمینه نیز دیگر مراکز و وزارتخانه‌های ذی‌ربط نباید وزارت نفت را در این مسیر تنها بگذارند.

دیپلماسی انرژی کشور احیا شده است

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به موضوع احیای دیپلماسی انرژی کشور در دولت سیزدهم گفت: ایران باید با همه کشورهای همسایه ارتباط برقرار کند تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود.

وی افزود: گاز را از ترکمنستان می‌گیریم و در شرق کشور افت فشار گاز خود را جبران و در ادامه مازاد گاز غرب را به آذربایجان سوآپ می‌کنیم. این یک دیپلماسی انرژی موفق است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال انرژی از سوی این دولت سبب افزایش مشتری‌های نفتی ایران و جهش درآمدهای نفتی کشور شده است.

وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی توفیق‌های خوبی داشته است

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تاکنون اقدام‌های خوبی در حوزه دیپلماسی انرژی انجام شده است، افزود: به‌عنوان نمونه سفرهای آقای اوجی برای گسترش مبادلات در حوزه انرژی، سفر به ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ گازی، سفر به تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین و... جزو اقدام‌های سازنده وزارت نفت به‌شمار می‌رود، زیرا توافق‌های خوبی میان ایران و این کشورها انجام شده است.

وی با بیان اینکه بازار انرژی بسیار گسترده است و مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در این حوزه تأثیرگذارند، عنوان کرد: ما هر قدر بتوانیم روابط خود را با کشورهای مختلف دنیا گسترده‌تر کنیم به نفع کشور و منافع ملی است.

افزایش صادرات نفت و رکوردشکنی در تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی

احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس با اشاره به توسعه بازار فروش نفت در دولت سیزدهم گفت: بازاریابی، انعقاد پیمان‌ها و توافق‌های جدید در حوزه نفت با کشورهای مختلف، از جمله تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری که با روسیه امضا شد، نشان داد دولت سیزدهم هدف‌گذاری درستی را در توسعه زیرساخت‌های حوزه نفت و انرژی در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: افزایش صادرات نفت و رکوردشکنی در تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی از دستاوردهای دولت سیزدهم است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین