به گزارش اقتصادنامه، مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایلنا درباره انباشت قطعات هواپیمایی در گمرکات و عدم اجازه ترخیص این قطعات اظهار داشت: از 7 ماه گذشته با مشکل عدم ترخیص قطعات و لاستیک هواپیما از گمرک مواجه شدهایم و گمرک برای ترخیص این قطعات، مجوز از دولت میخواهد.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی امکان ثبت سفارش را ندارند اما طبق قوانین گمرکی کالای وارداتی باید ثبت سفارش و منشا ارزی آن مشخص شود و در غیر این صورت اجازه ترخیص به آن کالا داده نمیشود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به مشکلات شرکتها برای ثبت سفارش قطعات هواپیما گفت: شرکتهای هواپیمایی در شرایط تحریمها امکان خرید لاستیک و قطعات هواپیما را به صورت عادی ندارند و از سوی دیگر در فرایند دورزدن تحریمها برای خرید این قطعات امکان ثبت سفارش وجود ندارد و با این اقدام گمرک، شرکتهای هواپیمایی با یک تحریم مضاعفی مواجه شدهاند.
اسعدی سامانی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از ناوگان هوایی کشورمان با مشکل قطعه مواجه هستند و با عدم ترخیص قطعات از گمرک، به تدریج هواپیمای بیشتری زمینگیر خواهد شد، افزود: تمام شرکتهای هواپیمایی قطعاتی دارند که در گمرک مانده و ترخیص نشده و این قطعات تنها مربوط به یک یا دو شرکت هواپیمایی نمیشود. بخشی از این کالاها ترخیص نشده در گمرک، لاستیک هواپیما و قطعات مصرفی روزانه شرکتها هستند که هواپیما برای انجام پرواز به آن نیاز دارند اما این قطعات در گمرک گیر کردهاند و ترخیص نشده اند.
وی ادامه داد: در مقطعی سازمان هواپیمایی کشوری با رییس کل گمرک مذاکراتی داشتند که از اختیارات ارایه شده در ماده 42 قانون امور گمرکی استفاده شود و رییس کل گمرک هم از این طریق، اجازه ترخیص قطعات را برای مدت محدودی صادر کرد و به صورت موردی برخی از قطعات ترخیص شدند اما پس از آن باز هم جلوی ترخیص قطعات را گرفتند و اعلام شد تا زمانی که دولت مجوز لازم را صادر نکند، امکان ترخیص قطعات نیست.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای صدور این مجوزهای خاص اظهار داشت: وزارت راه که اساسا توجهی به خواسته و مشکلات ایرلاینها ندارد و از وزارت راه و شهرسازی ناامید شدیم اما با رییس جمهوری، قوه قضایی در این باره مکاتباتی داشتیم و حتی با دادستان تهران جلساتی را برگزار کردیم و قول داده شد که پیگیریهای لازم انجام شود اما ظاهرا نتیجهای درپی نداشت.
وی گفت: پیگیریهای زیادی از سوی ایرلاینها انجام شده اما فعلا مجوزی را صادر نکردند و اگر این مجوز ترخیص قطعات هواپیما بدون ثبت سفارش صادر نشود به طور قطع تعداد هواپیماهای زمینگیر افزایش پیدا خواهد کرد و همین الان هم دوره خرید بلیتن هواپیما به 15 روز تا یک ماه رسیده چراکه بخشی از ناوگان زمینگیر شده و عرضه متناسب با تقاضا نیست.
اسعدی سامانی با بیان اینکه متخصصان داخلی دانش تعمیر هواپیما را دارند اما با مشکل عدم تامین قطعات مواجه هستند، گفت: حتی آخرین چک هواپیمایی در داخل کشور انجام میشود و به دانش تعمیر هواپیما دست پیدا کردهایم و متخصصان در این سالهای تحریم تجربه خوبی از تعمیر هواپیما داشتند اما مشکل اساسی تامین قطعات مورد نیاز است.
مطالب مرتبط