سه شنبه 29 خرداد 1403 شمسی /6/18/2024 6:42:16 PM
داوود سوری در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

یک اقتصاددان گفت: تعیین قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار از سوی کمیسیون تلفیق مجلس تنها ممکن است به قیمت جاری دلار رسمیت بخشد.
نرخ ارز در بودجه تاثیری بر اقتصاد نمی‌گذارد/قیمت ارز در بودجه فقط یک عدد تقریبا خنثی است

داود سوری در گف‌وگو با اقتصادنامه افزود: در واقع این قیمت می‌تواند مبنا قرار گرفته و سبب شود در بازار آزاد قیمت دلار از این مقدار پایین‌تر نیاید.

او در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه تعیین قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار به صلاح اقتصاد نیست، گفت: احتمالا برداشت ایشان این است که نرخ باید پایین‌تر از این باشد و رسمیت بخشیدن به این رقم ممکن است مانع شود.

این اقتصاددان همچنین افزود: ارقامی که در بودجه به عنوان قیمت دلار تعیین می‌شود، صرفا یک عدد برای محاسبه بودجه است و تاثیری حقیقی بر شاخص‌های اقتصادی کشور ندارد.

سوری تصریح کرد: در واقع، نرخی گذاشته می‌شود که بر مبنای آن، دلار را به ریال تعریف کرده و از آن برای تبدیل درآمد و هزینه های ارزی به ریال استفاده می کنند.

او عنوان کرد: بنابراین می‌توان گفت که ارقام در نظر گرفته شده برای دلار که در بودجه می‌آید، در شاخص‌های اقتصادی بی‌تاثیر هستند و اهمیت آن‌چنانی ندارد اما به هر حال، این پیام را به بازار می‌دهند که سیاستگذاران و قانونگذاران تمایل دارند قیمت ارز به آن قیمت نزدیک شود.

سوری در پاسخ به این‌ پرسش که قیمت واقعی دلار چگونه تعیین می‌شود، گفت: تعیین نرخ ارز، کار دشواری است. برای پیش‌بینی نرخ ارز و قیمت‌گذاری آن، فاکتورهای بسیاری دخیل هستند. تئوری‌های بسیاری است که از آن می‌توان برای تعیین و پیش‌بینی نرخ ارز استفاده کرد.

او افزود: با شرایط تحریمی‌ای که ما داریم و با توجه به اینکه ارتباطات اقتصادی و سیاسی‌مان با بیشتر کشورها مختل شده است، ممکن است محاسبات کمی این تئوری‌ها حداقل در کوتاه‌مدت به کار نیایند اما از نقش نظریه‌های تعیین نرخ ارز گریزی نیست و باید منطق و فلسفه آنها را در تعیین و پیش‌بینی نرخ در نظر گرفت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین