پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 7:13:29 PM
ابَرشرکت مهندسی ایران به دنبال ساخت خودروهای برقی است

گویا تب خودروساز شدن این روزها "مپنا" را گرفته، آن چنان که مدیرعامل این شرکت تاکید (یا به نوعی تهدید) کرده اگر شرکت های خودروساز کشور به تولید محصولات برقی اقدام نکنند، مپنا این کار را انجام خواهد داد
بنای مپنا برای خودروساز شدن؟!
به گزارش اقتصادنامه، مپنا یا همان "مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران"، یک ابرشرکت مهندسی به شمار می رود که  در زمینه ساخت نیروگاه ها، زیرساخت های صنعتی و ... فعالیت می کند. این شرکت اخیرا اعلام کرد که نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی را در تهران و مشهد ساخته و طی دو هفته آتی آنها را افتتاح خواهد کرد.
بنابر گفته عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا،برنامه ریزی شده که تا پایان سال در همه استان‌ها، ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی تعبیه شود. وی اما در پاسخ به این پرسش که آیا مپنا می‌خواهد خودروساز شود و یا تنها به دنبال ایجاد زیرساخت خودروهای برقی است، تاکید کرده "این موضوع بستگی به خودروسازان دارد و اگرآنها  زودتر از ما اقدام نکنند، مپنا وارد کار خودروسازی خواهد شد." اظهارات مدیرعامل مپنا به وضوح نشان می دهد این ابرشرکت مهندسی بدش نمی آید در کنار فعالیت های فعلی اش، گریزی به خودروسازی هم بزند. به نظر می رسد این هم که مپنا به سراغ تعبیه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی رفته، به نوعی بی ارتباط با اینکه خواسته تا قدرت فنی و مالی خود را به رخ خودروسازان بکشد، نیست. مدیرعامل مپنا شرط گذاشته که اگر خودروسازان به تولید محصولات برقی ورود نکنند، آنها خواهند کرد؛ این در حالی است که در صنعت خودرو ایران، معمولا وزارت صنعت،معدن و تجارت سیاست های کلی را تبیین می کند و اتفاقا برنامه هایی برای ساخت محصولات برقی نیز از سوی این وزارتخانه و البته خود خودروسازان در نظر گرفته شده است. نکته دیگر اینجاست که طراحی و تولید خودروهای برقی که عمر نسبتا کوتاهی در صنعت خودرو جهان دارد، علاوه بر همکاری خارجی، سرمایه گذاری کلانی نیز می خواهد. در ایران اما به جز چند طرح دانشگاهی که به مرحله صنعتی سازی نرسیدند و برخی طرح های نیمه تمام اولیه در ایران خودرو و سایپا، پروژه جدی خاصی در زمینه طراحی و تولید برقی ها کلید نخورده است. این موضوع علاوه بر کاهلی خودروسازان در مراکز تحقیق و توسعه شان، بی ارتباط با تحریم و مشکلات مالی هم نیست. طراحی خودرو برقی نیاز به تکنولوژی بالا و فناوری به روز و سرمایه گذاری هنگفت دارد، حال آنکه خودروسازان داخلی در حال حاضر فاقد همه این فاکتورها هستند. اما آیا مپنا که سودای خودروساز شدن و ورود به طراحی و تولید محصولات برقی دارد، از این فاکتورها برخوردار است؟ به نظر می رسد پاسخ به این پرسش از جنبه مالی، تا حدی مثبت است، چه آنکه گفته می شود مپنا از بنیه مالی مناسبی برخوردار است و احتمالا می تواند سرمایه گذاری لازم برای طراحی و تولید خودروهای برقی را انجام دهد. در باب توان فنی اما تردیدهایی جدی در خودروساز شدن مپنا آن در حوزه محصولات برقی وجود دارد. اگرچه مپنا به لحاظ توان مهندسی قابلیت های بالایی دارد، اما این موضوع الزاما به معنای آن نیست که توان طراحی و تولید خودرو نیز در این شرکت وجود داشته باشد. طراحی و تولید خودروهای برقی در درجه اول پلت فرمی اختصاصی را می طلبد که در حال حاضر خودروسازان کشور نیز از آن محروم هستند و مپنا که دیگر جای خود دارد. بنابراین بعید به نظر می رسد این شرکت توان فنی لازم برای طراحی پلت فرم خودروهای برقی را دارا باشد، مگر اینکه بخواهد خودروهای فعلی را برقی کند، که آن نیز کاری عبث و غیر اصولی است. 
به نظر می رسد اگر مپنا به جای خودروساز شدن، به دنبال تعریف پروژه ای مشترک با خودروسازان و یا وزارت صنعت،معدن و تجارت در راستای تولید و واردات محصولات برقی باشد، شاید نتایج بهتری برای شهروندان  ایرانی به دست بیاید. بد نیست مسوولان مپنا به این پرسش پاسخ بدهند که مبنای آنها برای خودروساز شدن چیست و چه شده که از ساخت نیروگاه و امثال آن به ساخت خودرو آن هم در مدل های برقی علاقه مند شده اند. 
   


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین