
به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایسنا، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، در جریان جلسه علنی امروز (دوشنبه ۱۹ آبان) مجلس و بررسی عملکرد امور تولیدی و زیربنایی در برنامه هفتم، بیان کرد: در راستای ارزیابی عملکرد دولت در برنامه هفتم کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس در حوزههای عمرانی، حملونقل، مسکن و شهرسازی، خدمات زیربنایی، مدیریت شهری و روستایی در سال اول اجرای برنامه هفتم پیشرفت عملکرد دولت را در ۱۳ دستگاه مرتبط مورد ارزیابی قرار داده است.
وی در ادامه اظهار کرد: این دستگاهها عبارتند از سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانههای راه و شهرسازی، نیرو، کشور، اقتصاد، نفت، گردشگری، امور خارجه، بانک مرکزی، بنیاد مسکن، نیروهای مسلح و شهرداریها. هدف برنامه دستیابی به رشد پایدار، ارتقای بهرهوری، توسعه متوازن، تقویت تابآوری زیرساختهاست.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزههای مختلف طبق ارزیابی ۱۳ دستگاه ۲۰ درصد از عملکردی که ما برای سال اول انتظار داشتیم بیشتر محقق نشده است. دو نقیصه اصلی در عملکرد گزارش دولت وجود دارد. یکی اینکه برش سالانه اهداف برنامه را براساس عملکرد سال اول اعلام کردند؛ در صورتی که باید بر اساس هدفگذاری که در ابتدای برنامه مشخص میشد آنجا باید اعلام میشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: انتخاب ناظران برنامه از بدنه دولت موجب تعارض منافع و کاهش اعتبار گزارش برنامه شده است. در حوزه شاخص های کلان، بخش ساختمان ۱۰ درصد تعیین شده بود که این عدد متأسفانه به ۳ درصد تقلیل یافته است. یعنی یک سوم هدف برنامه محقق شده است.
وی در ادامه با اشاره به میزان تحقق برنامه در حوزه حمل و نقل، بیان کرد: در این حوزه نیز عدد ۹ درصد در برنامه پیش بینی شده بود که متأسفانه به نیم درصد کاهش یافته یعنی یک هجدهم برنامه محقق شده است. موضوع ساختمان و حمل و نقل مربوط به یک وزارتخانه نیست بلکه دستگاه های مختلفی از جمله تصمیمات شوراهای فرابخشی مانند شورای عالی مسکن، ستاد ملی ترانزیت در این حوزه موثر هستند که باید حداقل ماهیانه یک جلسه برای حل مسائل این حوزه برگزار می کردند تا با هماهنگی و هم افزایی مسائل این حوزه را مرتفع کنند.
رضایی کوچی در ادامه با اشاره به میزان تحقق احکام مرتبط با بخش ترانزیت، بیان کرد: رسیدگی به حمل و نقل ۴۰ میلیون تن بار در حوزه ترانزیت در سال اول حدود ۱۶ میلیون تن تحقق یافته که نشان می دهد وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به درستی به وظایف خود عمل کرده است، البته در این حوزه نیز باید دستگاه های مختلف همچون دستگاه دیپلماسی از جمله وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصاد دریامحور بیان کرد: در برنامه هفتم در راستای پیشگیری از بحران آب مقرر بود تا ۸ درصد جمعیت سواحل جنوبی انتقال داده شوند که این امر نیز تاکنون محقق نشده است.
مطالب مرتبط
