معاون شرکت راه‌آهن گفت: اخیرا توانستیم مجوزی را از محل منابع تهاتر نفت دریافت کنیم که ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری به صورت اقدام فوری تهیه شود و در حال انجام تشریفات اداری آن هستیم.
۳۰۰ واگن تازه در راه است/ متوسط عمر ناوگان ۳۲ سال!

به گزارش اقتصادنامه، محمد هادی ضیایی مهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۲۴ دستگاه واگن آماده به کار مسافری و خدماتی خودکشش در کشور داریم، گفت: این قطارها در دوبخش برون شهری و حومه‌ای خدمات مسافری ارائه می‌دهد. متوسط عمر این واگن‌ها ۳۲ سال است و در سال ۳۱ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند.

وی افزود: بخش مسافری اقتصاد مناسبی ندارد زیرا هزینه ‌های نگهداشت ناوگان بالا است اما درآمد کسب شده از این حوزه کافی نیست. شرکت‌های مسافری نمی‌توانند نرخ بلیت‌ها را متناسب با هزینه‌هایشان تعیین کنند و این در حالیست که کل واگن‌های مسافری متعلق به شرکت‌های خصوصی است و ۱۱ شرکت بخش خصوصی در کشور وجود دارد که واگن‌های مسافری متعلق به آنها است.

باید به بخش مسافری نگاه حمایتی ویژه‌ای شود/ دولت و مجلس کمک کنند

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با این اقتصاد ضعیف شرکت‌های بخش خصوصی تمایلی به توسعه ناوگان طی سال‌های گذشته نداشتند گرچه اخیرا تمایلات بیشتر شده و شرایط کمی بهتر شده است و نوسازی و بهسازی صورت گرفته ولی واقعا کافی نیست و دولت و مجلس باید به بخش مسافری نگاه حمایتی داشته باشند تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و متوسط عمر ناوگان را کمتر کنیم. در حقیقت با نوسازی و ورود ناوگان جدید این مهم محقق می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناوگانی که عمر بالای ۳۲ سال دارند نباید از شبکه جابه‌جایی مسافر خارج شوند؟ گفت: واگن‌های بالای ۳۰ سال طی مقررات خاص تدوین شده توسط راه‌آهن، در دو سطح یک و دو بازسازی می‌شوند. در واقع این واگن‌ها تحت فرآیند بازسازی قرار می‌گیرند و کل اقلام و قطعات آنها تعویض و نوسازی می‌شود. بنابراین اینگونه نیست که عمر آنها زیاد شود و تغییری نکنند و همچنان به سیر ادامه دهد. 

بیش از ۱۰۰۰ ناوگان دیگر نیاز داریم

ضیایی مهر در پاسخ به اینکه به چه تعداد واگن مسافری نیاز داریم تا جابه‌جایی مسافران بدون دغدغه انجام شود؟ گفت: واگن‌ها علی رغم عمر بالا ولی به دلیل مراقبت‌ها فنی که توسط بخش خصوصی و شرکت راه‌آهن انجام می‌شود کیفیت مناسبی دارند اما برای اینکه از لحاظ کمی و کیفی نیاز حوزه مسافری را برطرف کنیم باید حداقل به همین میزانی که واگن داریم واگن جدید اضافه کنیم و سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گیرد.

وی ادامه داد: افزایش ناوگان هم نیاز شبکه در محورهای جدید را برآورده می‌کند هم فاصله عرضه و تقاضا رامتعادل تر می‌کند و باعث می‌شود مردم راحت تر بلیت خریداری کنند. ولی باید سرمایه‌گذاری انجام شود که این سرمایه‌گذاری اولیه سنگین است و باید تحت حمایت ویژه قرار گیرد. بخش مسافری راه‌آهن نیاز به توجه ویژه دارد. اینکه انتظار داشته باشیم شرکت‌ها به تنهایی کاری انجام دهند و این بخش را تکان اساسی دهند واقعا دور از ذهن است و باید سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی وجود داشته باشد.

به گفته وی، اخیرا توانستیم مجوزی را از محل منابع تهاتر نفت بگیریم تا ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری به صورت اقدام فوری تهیه شود. مجوزهای آن دریافت شده و تشریفات اداری در حال انجام است که در نهایت بتوانیم ۳۰۰ دستگاه واگن خیلی سریع تامین کنیم.

اولویت، تامین ناوگان از داخل کشور است

معاون ناوگان راه‌آهن بیان در پاسخ به این سوال که این ۳۰۰ دستگاه از چه محلی تامین می‌شود، گفت:‌داخل کشور توانمندی خوبی در جهت تولید واگن مسافری وجود دارد. چند شرکت تولیدی در کشور داریم که در حوزه واگن مسافری توانمند هستند اگرچه ظرفیت‌های تعریف شده‌ای دارند ولی اگر منابع تامین شود و حمایت‌ها و بسته‌های تشویقی وجود داشته باشد  رویکرد راه آهن استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل است. اگر ظرفیت‌های تولید داخل استفاده و مجددا نیاز فوری ایجاد شد از محل واردات آن را برطرف خواهیم کرد. ولی اولویت اول استفاده از توان داخلی است.

وی در پایان گفت: نهایتا امسال بتوانیم تشریفات اداری آن را طی و مقدمات آن را فراهم کنیم که گام مهم و رو به جلویی خواهد بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0