• گروه مطلب:| خبر| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:94984
  • زمان انتشار:يکشنبه 18 خرداد 1404-18:46
  • کاربر:
نایب رییس هیات مدیره ایران‌خودرو در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر:

نایب‌رییس هیات مدیره گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به تعلل وزارت صنعت در ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو، هشدار داد که ادامه این روند می‌تواند به تشدید زیان‌های این شرکت بیانجامد.
در شرایط تورمی، قیمت‌گذاری دستوری به صنعت آسیب می‌زند

به گزارش اقتصادنامه، جمشید ایمانی در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر سیما با تشریح چالش‌های پیش‌روی صنعت خودرو، از شورای رقابت و سازمان حمایت نیز به دلیل عدم شفافیت انتقاد کرد.  

تاخیر در تعدیل قیمت‌ها؛ زیان ۲۰۰ میلیارد تومانی روزانه

به گفته ایمانی، آخرین تعدیل قیمت‌های ایران‌خودرو بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ و نرخ ارز زمان آبان‌ماه انجام شده، درحالی که هم‌اکنون شاهد نرخ ارز حدود ۷۰ هزار تومانی هستیم.

وی تاکید کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته درخواست تعدیل قیمت به وزارت صمت ارایه شد، اما بررسی‌های سازمان حمایت تا هفته گذشته طول کشید. با این حال، وزارت صمت هنوز قیمت‌های جدید را ابلاغ نکرده است.

قائم مقام ارشد مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که این شرکت روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان زیان جدید می‌سازد، هشدار داد: اگر قیمت‌ها به‌موقع تعدیل نشوند، از سایر ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حقوق سهام‌داران استفاده خواهیم کرد.

ایمانی به عدم حضور نمایندگان وزارت صمت در جلسه شورای رقابت اشاره کرد و گفت: نمی‌توان با رویکرد دستوری با صنعت برخورد کرد، آن‌هم در شرایطی که ایران‌خودرو با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته مواجه است.

وی افزود: در سالی که به نام ‹سرمایه‌گذاری برای تولید› ‌نام‌گذاری شده، این برخوردها قابل قبول نیست.

چالش‌های بازار خودرو و تناقض در سیاست‌ها
ایمانی با اشاره به تولید سالانه یک تا ۱.۳۵ میلیون دستگاه خودرو در سه سال اخیر، گفت: در شرایطی که تقاضای بازار سالانه یک میلیون دستگاه خودرو است، آیا با حذف عرضه خودرو در بورس کالا، بازار تنظیم شده است؟

وی تاکید کرد: نباید هم قانون‌گذار بود و هم از اجرای قوانین سر باز زد. صنعت خودرو نیازمند تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و هماهنگ با تحولات بازار است. در شرایط تورمی، قیمت‌گذاری دستوری به صنعت آسیب می‌زند.

عضو هیات مدیره ایران خودرو ادامه داد: در مورد انتقاد از واردات خودروهای چینی نیز باید پرسید آیا امکان مذاکره با کشورهای دیگر وجود دارد؟ تاکنون سه میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص یافته، در صورتی  که با ارز مورد نظر می‌توان در بهترین حالت ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد.

ایمانی تصریح کرد: این در حالی است که برای صنعت خودرو کشور صرفا پنج میلیارد دلار ارز درنظر گرفته می‌شود تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. از سوی دیگر با تعرفه بسیار پایین اجازه واردات خودروهای تجاری با ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و عمر ۱۰ ساله داده می‌شود و نتیجه این شده که با مشکلات حوزه خدمات پس از فروش روبه‌رو شده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر واقعا امکان واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری وجود دارد و منابع مالی آن هم تامین شده، خب این خودروها را وارد کنید. اما نمی‌توان فقط شعار داد. اقتصادِ صنعت خودرو، مثل هر بنگاه دیگری، باید سودآور باشد؛ با سیاست‌گذاری غیرشفاف و فشارهای متضاد، نمی‌توان انتظار رشد داشت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0