پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 3:34:37 PM

حضور فعال سازمان منطقه آزاد کیش در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران و آغاز گفت و گوها برای انعقاد تفاهم نامه‌های بین المللی نشان می‌دهد که تفکر حاکم در تلاش است تا نهایت بهره‌مندی را از دیپلماسی موفق دولت در ارتباط گیری با کشورهای منطقه، برای توسعه اقتصادی داشته باشد.
کیش زیر ذره‌بین سرمایه گذاران خارجی

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، غرفه سازمان منطقه آزاد کیش با ارائه ۶۵ فرصت سرمایه گذاری و برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت سرمایه گذاری و صادرات در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۳ تهران، میزبان نمایندگانی از کشورهای منطقه و فعالین اقتصادی علاقه‌مند به این حوزه بود و نشان داد که نگاهش به حضور در رویدادهای بزرگ اقتصادی یک نگاه رفع تکلیفی نیست.

فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش در این رویداد به صورت مشترک به زبان‌های فارسی و انگلیسی در قالب کتابچه و فایل‌های الکترونیکی تدوین و ارائه شده است تا به نحو شایسته ظرفیتهای سرمایه گذاری این منطقه به سرمایه گذاران خارجی معرفی شود.
احیای روابط با کشورهای منطقه به ویژه حوزه خلیح فارس که در سایه دیپلماسی موفق دولت سیزدهم در حال رقم خوردن است،‌ فرصتی فراهم آورده تا از طریق آن زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور مهیا شود.

امروز دولت سیزدهم با هدایت کشتی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و عملکرد موفق در خروج از انزوای بین المللی اثبات کرده که نباید جذب سرمایه گذار خارجی صرفا در روابط با غرب محدود شود؛‌ در همین راستا نیز مدیران مناطق آزاد باید همسو با سیاست‌های کلان دولت تمامی تلاش خود را برای بهره‌مندی از فرصت به عمل آمده در جذب سرمایه گذار خارجی به کار گیرند.


اعلام آمادگی عمان برای سرمایه گذاری در کیش

حضور فعال سازمان منطقه آزاد کیش در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو (۲۰۲۳ تهران) عملا جزیره کیش را زیر ذره بین سرمایه گذاران خارجی برد؛‌ دیدار «سعید پورزادی» سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با « قیس بن محمد الیوسف» وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری عمان و برگزاری جلسه مشترک حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد با هیات اقتصادی عمانی در غرفه کیش نشان داد که این جزیره به عنوان پیشانی توسعه اقتصادی و گردشگری ایران می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی ایفا کند.

در این نشست مشترک که توسط رسانه‌های عرب زبان حاشیه خلیج فارس نیز مورد توجه قرار گرفت، چارچوب مشخصی برای تدوین تفاهم نامه همکاری‌های مشترک در سه محور مطرح شد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با محورهای این تفاهم نامه گفت:‌ همکاری در حوزه گردشگری سلامت، سرمایه گذاری دولت عمان در دهکده سلامت و طرح توسعه فضاهای گردشگری سلامت در جزیره کیش یکی از محورهای این تفاهم نامه است.
«پورزادی» همچنین بررسی یکی از هشت فضای اختصاصی در سایت نمایشگاهی کیش از سوی سرمایه گذاران عمانی برای ایجاد نمایشگاه های مشترک را از دیگر محورهای این تفاهمنامه عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاران می‌توانند با هدف بستر سازی جهت برگزاری رویدادهای مشترک میان ایران و عمان و توسعه و تسهیل در امر تجارت، یکی از سالن‌های نمایشگاهی را به روش «BOT» ایجاد کنند.

به گفته وی توسعه گردشگری، ایجاد خطوط پروازی مشترک و مبادله گردشگر، سومین مورد از محورهای مطرح شده در زمینه همکاری با عمان بود که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.


«کیش» در کانون توجه سرمایه گذاران اقلیم کردستان عراق

در کنار عمان،‌ نمایندگان تعدادی از کشورهای منطقه و شرکت‌های بین المللی نیز با حضور در غرفه سازمان منطقه آزاد کیش، خود را علاقه‌مند به سرمایه گذاری در این جزیره زیبا نشان دادند که اقلیم کردستان عراق یکی از مهمترین آن‌ها بود.

نشست مشترک «پورزادی» رییس سازمان منطقه آزاد کیش با شیخ «مصطفی عبدالرحمن عبدالله» کافی بود که گمانه زنی‌هایی از امضای تفاهم نامه‌های سرمایه گذاری خارجی در کیش توسط رسانه‌ها منتشر شود.

در همان دقایق اولیه پس از این نشست، تشکیل کارگروهی جهت انعقاد تفاهم نامه همکاری میان منطقه آزاد کیش و اقلیم کردستان به سر تیتر برخی رسانه‌ها تبدیل شد، تا بر نقش مهم جزیره کیش در توسعه اقتصادی کشور بار دیگر تاکید کند.

رییس سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی مفاد تفاهم نامه پیشنهادی با اقلیم کردستان عراق،‌ گفت:‌ پروازهای مشترک میان منطقه سلیمانیه عراق و منطقه آزاد کیش که یکی از مهمترین مفاد این تفاهم نامه مشترک است.

«پورزادی» برقراری روابط تجاری از طریق سرمایه گذاری، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مشترک بین اقلیم کردستان و شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش را یکی دیگر از مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد و ادامه داد: جغرافیا، شرایط و ظرفیت‌های موجود در جزیره کیش به ویژه در حوزه دریا از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه سرمایه گذاران اقلیم کردستان قرار گرفت.

با توجه به گفته‌های «پورزادی»، بر اساس محوریت فعالیت‌های دریا مبنا و با سرمایه گذاری در یکی از فضاهای نمایشگاهی جزیره کیش به صورت "BOT" با حضور سرمایه گذاران و تجار اقلیم کردستان عراق در کیش، می‌توان همکاری‌های ۲ جانبه را گسترش داد.
رییس منطقه آزاد کیش همچنین به رسانه‌ها اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک همایش مشترکی با محوریت جزیره کیش و حضور تجار و فعالین اقتصادی اقلیم کردستان عراق برگزار خواهد شد.

فرصت‌های کم نظیر سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش همچون گردشگری، شهر سلامت، شهر نمایشگاهی، محور ویژه تمدن‌ها، ساماندهی نوار ساحلی،‌ ظرفیت‌های ورزش‌های آبی و تفریحی، احداث دهکده‌های ساحلی و مجتمع‌های چند مظوره تنها بخشی از ظرفیت‌های جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه اقتصادی است که در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو (۲۰۲۳ تهران) مورد توجه تجار و فعالین اقتصادی بین المللی قرار گرفته است.

گفتنی است، سه شرکت تولیدی و دانش بنیان «ساز بافت»، «کیش چوب» و شرکت «تولید پودر کربنات کلسیم» از جزیره کیش در این رویداد حضور دارند که با تولید برخی محصولات برای اولین بار در خاورمیانه، نقش بسزایی در توسعه صادرات خارجی ایفا می‌کنند.
«سید ابراهیم رییسی» رییس جمهور کشورمان نیز در آیین افتتاح پنجمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران بر صادرات از مناطق آزاد، بازاریابی محصولات سرزمین اصلی توسط این مناطق به کشورهای دیگر و معرفی جذابیت‌های سرمایه گذاری مناطق آزاد تاکید کرد.

با تلاش‌های شبانه روزی دولت مردمی، در سال ۱۴۰۱ و پس از مدت‌ها، تراز تجاری مناطق آزاد کشور مثبت شد و میزان صادرات ۷۰۰ میلیون دلار از واردات به مناطق آزاد پیشی گرفت که این نشان از شکوفایی فرصت‌های مختلف اقتصادی در این مناطق است.
گفتنی است، پنجمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران پس از چند سال وقفه برای عرضه دستاوردهای صادراتی برگزار می‌شود و تجار خارجی به طور رسمی برای حضور در نمایشگاه دعوت شده‌اند تا با بازدید از محصولات ارائه شده، نسبت به توافق خرید کالاها و امضای تفاهم نامه‌های همکاری اقدام کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین