پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 10:19:44 PM
  • گروه مطلب:| خبر| فارسی|
  • کد مطلب:61824
  • زمان انتشار:يکشنبه 14 اسفند 1401-17:30
  • کاربر:.

جزیره کیش آیینه تمام نمای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وطن پرست و دلسوزِ مردم ایران است.
بخش خصوصی کیش را نجات می‌دهد

اگر بخش خصوصی در کیش فعال نبود نه با بودجه‌های دولتی این جزیره آباد می‌شد و نه با تفکر دولتمردان.

 

شایسته است تا به پاس تمام زحماتی که بخش خصوصی بدون فشار بر منابع بانکی و دلارهای نفتی کیش را کیش کرده‌اند به‌پا خیزیم و کلاه از سر برداریم.

 

اما رفتار دولتمردان با بخش خصوصی فعال در جزیره کیش چگونه بوده است؟ آیا افرادی که به واسطه رابطه با ارکان قدرت و بدون یک ریال هزینه‌، راهی این جزیره می‌شوند قادرند تا زحمات کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را ارج نهند و آنان را برای سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق کنند؟

 

پاسخ خیر خیر است! در طول ده‌های گذشته بخش خصوصی نه‌تنها مورد تشویق قرار نگرفته، بلکه بازخواست شده که با چه هدفی در این جزیره سرمایه‌گذاری کرده‌اید! به دنبال چه منافعی هستید و از کجا سرمایه به‌دست آورده‌آید!

 

تا توانسته‌اند چوب لای چرخ حرکت بخش خصوصی گذاشته‌اند تا روند توسعه کیش متوقف شود و بتوانند به جای حکمرانی خوب، بر این جزیره حکومت کنند.

 

چه بسیار مدیرانِ کم‌مایه‌ای که در طول سالیان اخیر راهی این جزیره شده‌اند بدون آنکه حتی یک سفر خارجی با هزینه شخصی خود رفته باشند.

 

آنها حاکم جزیره شده‌اند نه برای توسعه و پیشرفت بلکه برای جلوگیری از فرهنگ سرمایه‌گذاری و فرار دادن سرمایه‌ها.

 

به اتفاقات اخیر که در مدیریت جزیره رخ داده توجه کنید بیشتر درک خواهید کرد که بخش خصوصی تا چه اندازه خون دل خورده و مجبور شده سر میز مذاکره با افرادی بنشیند که الفبای توسعه کشور را نمی‌دانند.

 

تغییرات پی در پی مدیریتی و نبود ثبات در اداره جزیره، استفاده از افراد کم توان در سیاستگذاری و تصمیم‌سازی، بی‌انگیزه کردن سرمایه‌گذاران و جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران جدید به کیش و نداشتن درک از مفهوم تاریخ ساخت کیش و دلیل توسعه آن.

طبیعتا اداره جزیره کیش با شهر‌ها و نقاط دیگر کشور متفاوت است.

 

کیش منطقه‌ای ملی‌ست و متعلق به افرادی که عمر و سرمایه‌شان را در این جزیره خرج کرده‌اند تا جرعه‌ای از مفهوم توسعه را به گردشگران داخلی بنوشانند و این تفکر را در کل کشور بسط دهند.

 

با این حال عده‌ای کلید حاکمیت جزیره را در دست داشته‌اند که نه درکی از سرمایه‌گذاری دارند نه دانشی از توسعه.

 

آنها عموما کارمندان دولتی هستند که با پول بخش خصوصی به بخش خصوصی فرمان می‌دهند بدون آنکه در عمرشان آجری رو آجر گذاشته باشند.

 

در این میان اما بخش خصوصی فعال در کیش اجازه نداده‌اند تا مدیرانِ سیاسی و جناحی که عمر مدیریت‌شان کوتاه است، کمر به نابودی این نقطه از کشورمان ببندند.

 

آنان با  تاسیس تشکل‌هایی چون مجمع سازندگان و سرمایه‌گذاران، جامعه بازاریان. جامعه هتلداران و چندین تشکل دیگر توانسته‌اند با دولت به گفت‌وگو بنشینند، تعامل کنند تا به سهم خود در فرآیند تصمیم سازی هایی که از جنس سیاست‌گذاری اجراست مشارکت فعالانه داشته باشند .

 

در همین یکماه گذشته فعالان بخش خصوصی در کیش با دعوت از سیاستگذاران و قانونگذارن توانسته‌اند مشکلات و چالش‌های خود را با آنان در میان بگذارند به آن امید که بتوانند یکی دو حکم مساله محور در حوزه‌ مناطق آزاد را به اولویت راهبردی در برنامه هفتم توسعه تبدیل کنند .

 

فعالان بخش خصوصی در کیش جزو نخستین نهادهای مدنی در کشور بودند که با مشارکت در برپایی سمیناری تحت عنوان الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم، شاخک‌های سیاستگذاران و قانونگذارن را در کیش متوجه خود کردند و توانستند به طرح مسائل اساسی مبتلا‌به مناطق آزاد، در جاهایی که نقض ، سکوت ، اجمال و خلا قانونی برای توسعه این مناطق وجود دارد، بپردازند .

 

طبیعتا با حضور چنین تشکل‌هایی بخش خصوصی فعال در کیش می توانند به الگویی برای مطالبه‌گری مدنی و چارچوب دار برای سایر تشکل‌های کشور تبدیل شود و قادر باشد چالش‌های پیش روی خود را برطرف کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین