چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 11:02:00 PM

سمینار یکروزه الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، صبح امروز در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.
نقد سیاستگذار، قانونگذار و بخش خصوصی به اداره مناطق آزاد
به گزارش اقتصادنامه به نقل از فردای کیش، در این سمینار که با حضور رؤسای کمیسیون اقتصادی مجلس، سازمان خصوصی‌سازی، مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از سیاستگذاران، قانون‌گذاران، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، چالش‌ها و عوامل توسعه نیافتگی مناطق آزاد و راهکارها برای توسعه این مناطق در برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفت.
دیپلماسی اقتصادی یکی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این سمینار بود که عمده سخنرانان به آن پرداختند و خواستار تلاش بیشتر وزارت‌خارجه برای گسترش دیپلماسی اقتصادی شدند.
به باور آنها دیپلماسی اقتصادی نخستین الزام برای برنامه هفتم توسعه است و کشور برای رسیدن به رشد اقتصادی چاره‌ای ندارد جز اینکه توسعه روابط اقتصادی را افزایش دهد.
تعدد صدور مجوز برای ایجاد مناطق آزاد و توسعه کمی این مناطق به جای توسعه کیفی از دیگر مواردی بود که در این سمینار مورد نقد و بررسی قرار گرفت و مقرر شد که مناطق آزاد به ماموریت‌های خود بازگردند و هر منطقه دارای یک استراتژی مشخص باشد.
هماهنگ نبودن مناطق آزاد با یکدیگر و شکل نگرفتن کریدور‌های شمالی و جنوبی برای صادرات و واردات کالا، تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای برای اداره مناطق آزاد، فقدان ثبات مدیریتی و مشکلات زیرساخت‌ها از دیگر مسائل مطرح شده در این سمینار بود. 
چگونگی تامین مالی پروژه‌ها و حل مسائل پولی، بانکی و ارزی سرفصل دیگری بود که سخنرانان به آن پرداختند و خواستار توجه بیشتر به تاسیس بانک‌های فراساحلی با مشارکت سرمایه‌گذاران و شرکای خارجی و بر اساس استانداردهای دنیا شدند.
به رسمیت شناختن قانون مناطق آزاد، اعمال مشوق‌های سرمایه‌گذاری، ثبات قوانین و مقررات، جلوگیری از صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و تفکیک حکمرانی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی از دیگر موارد مطرح شده در این سمینار بود.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین