شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 5:41:47 AM
حالِ "کیش" خوب نیست

یک، دو، سه، چهار، پنج . . . سی و شش. باید سی و شش گام برداری تا از ابتدا به انتهای غرفه دو طبقه منطقه آزاد کیش در سمپوزیوم فولاد برسی.  
مدیران کیش؛ بی‌تفاوت، بی‌انگیزه و بی‌حال+ گزارش تصویری

اقتصادنامه،  علیرضا بهداد: یک، دو، سه، چهار، پنج . . . سی و شش. باید سی و شش گام برداری تا از ابتدا به انتهای غرفه دو طبقه منطقه آزاد کیش در سمپوزیوم فولاد برسی.

غرفه از کاملا خالی‌ست. پُر از بطریِ خالیِ آب‌معدنی و ساندیس.
به گام سی و ششم که برسی کیسه‌ای پر از زباله را می‌بینی.
اگر کفشِ واکس زده به پا داشته باشی و داخل غرفه منطقه آزاد کیش شوی باید دوباره به هتل برگردی تا کفش‌هایت را واکس بزنی.
بزرگان فولاد و معدن در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش حضور یافته‌اند. صدها تن از نقاط مختلف کشور غالبا با خانواده‌هایشان آمده‌اند تا از آخرین دستاوردهای بخش معدن و فولاد مطلع شوند.
آنها اما یک پرسش مهم دارند‌ "چرا در آستانه برگزاری جام جهانی و افتتاح پروژه میکامال به عنوانِ بزرگترین مرکز خرید و تفریح کیش، کسی از مدیران و کارکنان منطقه آزاد در غرفه‌ای به آن بزرگی حاضر نشده‌اند تا کیش را به آنها معرفی کنند؟ خیلی‌ها می‌پرسند سهم ایران از جام جهانی قطر چیست؟ دولتِ رئیسی چه برنامه‌ای برای جذبِ گردشگرِ داخلی دارد تا میزبان علاقمندان به فوتبال باشد؟ چرا در بهترین فصل و خوش آب و هواترین زمان، برنامه‌ای برای جذب گردشگر وجود ندارد؟ چرا به‌جای مدیران و کارکنانِ منطقه آزاد، کیسه‌های زباله، بطری‌های خالی آب معدنی و ساندیس در این غرفه حضور دارند؟
بی‌انگیزگی، بی‌حالی و بی‌تفاوتی مدیرانِ فقط در نمایشگاه به چشم نمی‌خورد و نوعی وِل شدگیِ اقتصادی دیده می‌شود که در سرتاسر جزیزه قابل مشاهده است.
تاکسی‌های فرسوده، هتل‌های گران با کیفیتِ پایین و خدماتِ ابتدایی، نبود کالا در جزیره و بالا بودن قیمت‌ِ کالاها نسبت به تهران، نشان از کاهشِ جذابیتِ کیش برای گردشگران دارد.
فروشندگان می‌گویند کالا‌ها را از تهران خریداری کرده و به کیش می‌آورند! چون هیچ برنامه‌ای برای حضور برندهای معتبر خارجی وجود ندارد.
محصولاتِ نساجی بروجرد، کویر موتور و لوازم خانگی گروه انتخاب، در غیابِ رقبای خارجی به فروش می‌رسد و کیش و سایر مناطق آزاد از اصالت شکل‌گیری‌شان دور شده‌اند.
پروازهای کیش، با قیمتِ بالا و کیفیت پایینِ ایرلاین‌ها مواجه است و کسانی که مسافر جزیره هستند باید جانشان را کفِ دستشان بگذارند و راهی این منطقه گردشگری شوند.
وضع به‌گونه‌ایست که حتی برخی از رستوران‌ها به تعطیلی کشیده‌اند چرا که از تعدادِ مسافران و گردشگران کاسته شده است.
کارکنانِ ناوگانِ فرسوده حمل و نقل در اینجا حتی برای گذرانِ زندگی‌شان با مشکل مواجه شده و برخی از ساکنان قدیمی به دلیل نبود شغلِ درآمدزا مجبور به کوچِ اجباری شده‌اند.
قطعات خودرو در اینجا به‌ سختی یافت می‌شود و اگر پیدا شود با قیمت‌های بالا به صاحبانِ خودرو فروخته می‌شود.
نبود ثباتِ مدیریتی و مدیرانِ کاربلد، خود به چالشی بزرگ تبدیل شده که این منطقه را برای جذبِ سرمایه‌گذاران جدید غیر جذاب کرده است.
شبکه برقِ جزیره توان پاسخگویی به پروژه‌های جدید را ندارد. وضع به‌گونه‌ایست که سمپوزیوم فولاد به عنوان بزرگترین گردهمایی فعالانِ بخش صنعت و معدن در زمان برپایی، با مشکلِ قطعی برق مواجه شده است.
وقتی از رانندگان تاکسی، فروشندگان و رستوران‌داران می‌پرسی که آیا برای برگزاری جام جهانی آماده هستید، با پوزخند مواجه می‌شوی.
بی‌برنامگیِ دولت برای اداره این منطقه کاملا مشهود است و کیشوندان می‌گویند از زمانی که دولتِ رئیسی روی کار آمده، کسب و کارشان با مشکل روبرو شده است.
با این تفاسیر آیا می‌توان امیدوار بود که ایران سهمی از بزرگترین مسابقات فوتبالِ دنیا در کیش و قشم بگیرد؟


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین